• molly 81

Ställa tillbaka klockan - jobbigt..

Hej!

KAnske en konstig fråga. Men hur gör ni med era barn(de som har tydliga sovruntiner på kvällen!) nu när vi ställt tillbaka klockan?

Dottern brukar vilja ha kvällsmålet vid 19:30 -20 för att sedan somna i vår säng.

Men nu när vi ställt tillbaka klockan, ja då vill hon ha kvällsmålet "redan" 18:30 och somna därpå. Dock vaknar hon tidigt på morgonen och "tror" hon sovit klart.

Idag försökte vi härda ut och ge kvällsmålet vid 19:20 (hon fick lite innan på kvällen så hon inte skulle vara alltför hungrig vid 19:30). Men det var en trött och lite ledsen tjej som inte alls tyckte vår ide var lika bra som vi tyckte..

Hur har ni gjort? Eller era barn har inte märkt något?!

Emma

• Svar på tråden Ställa tillbaka klockan - jobbigt..
  • ElinOlsson

Dra lite i taget på det hela. Lite senare middagslur, lite senare nattning - varje dag. Tillslut är man rätt i tid. Jag tycker det har funkat bättre än jag kunde tro.

• fruis

Det brukar ta en vecka för våra barn att ställa om vid vinter- och sommartid. Skjut på mat och läggning 10-15 minuter om dagen så sker tidsomställningen gradvis och i princip omärkbart för barnet (men inte för föräldrarna förstås)

• lastchristmas

Ja imorse vaknade hon kl 5 istället för kl 6.... hurra hurra. Gick ändå bra att lägga henne vanlig tid både igår och idag så vi får hoppas att hon sover lite längre på morgonen så småningom.

• mittenavapril

Problem här med. Dottern 6mån vanade vid "gamla 07"alltså 06 Hela dagens rutiner gick åt skogen. Fck göra allt för att håll henne vaken till 18 för att då få kvällsvälling oh nattning. Hon brukar gå och sussa vid 18.30.
    Idag var det lite problem också. Vaknade igen vid 06...

• Ann 2008

För vår del är det till det bättre. Vi brukar lägga henne vid 19.00 men eftersom det brukar sluta med rejäla protester och sedan somnar hon ändå vid mellan 20-20.30 tänkte vi skjuta på det en timme och då blir det ju nu vid 19.00..kanon

• parisförlovad

Vi har inte några benhårda rutiner, men appropå att ställa om klockan så ställde barnen om sina klockor åt fel håll.. Igår vaknade de innan kl 5 båda två, sonen brukar vakna ungefär 6, så det var ju ganska rätt, men dottern brukar vakna strax e 7 så där blev det helt galet

• soulfuel

Hade just börjat få in lite rutin men nu är allt uppochner igen. J-la skit=)

• ninnione

här är de helt galet. hon brukar sova till ungefär halv 6- 6, men nu är hon uppe mellan 4- 4.30...o är såå pigg o vill inte somna om. på kvällen går de däremot superbra att lägga henen vid samma klockslag även om hon är uppe längre. 19.30 både på vinter o somamrtid.

• molly 81

Då kanske min fråga inte var så tokig! Vi ska försöka fasa ut henne. en kvart om dagen. För igår var ingen rolig kväll.

Av någon anledning vakande hon klockan 1 och var vaken till 3.30. Det har aldrig hänt under hennes levnadstid. Fattar inte varför... Sen sov hon till 9:30!

Men jag är slut ändå.

Svar på tråden Ställa tillbaka klockan - jobbigt..