• Ninno

Kamomill-te?

kan man dricka det under graviditeten`?

• Svar på tråden Kamomill-te?
  • Chesses

Jag har druckit det så länge jag kan minnas, Toppen mot halsbränna kan jag tillägga :)

• Nature child

Kamomill är ju ett stimulerande preparat om än milt och kan väl också räknas till naturmedicin (?) vilket ska undvikas under graviditeten. Det finns värre saker att undvika.. Jag googlade och hittade en inlägg från "Jesster" från en tidigare tråd här på FL;

Det råder lite delade meningar om det... Jag tror ju inte att det är någon fara att dricka en kopp eller två /dag när man är förkyld. Man ska väl kanske inte bälja i sig bara.

"Varning!
    Om du är gravid eller äter blodförtunnande medicin bör du undvika att dricka kamomill. Kamomill kan även förstärka effekten av lugnande-, sömngivande läkemedel och alkohol."
    www.azon.nu/webshop/kamomillte-25pasar-p-211....

"Om småbarn och gravida kunnat använda den verifierar
    också dess ofarlighet. Det finns dock rapporter i väst om biverkningar av kamomill som

allergiska reaktioner, kräkningar och ökad missfallsrisk för gravida även om de är sällsynta."
    www.akupunkturakademin.se/artiklar/Kamomill.p...

"Örter vars användning bör begränsas under graviditet:
    Kamomillolja - Oljan stimulerar potentiellt livmodern och bör undvikas, men torkad eller färsk kamomill är säkert för måttlig användning."
    se.babycenter.com/pregnancy/isitsafeto/herb&d.../

"Gravida bör inte använda kamomill.

Kamomill kan förtunna blodet och försiktighet är därför nödvändigt när blodförtunnande mediciner används eller medicinska åtkommor där detta kan ha betydelse är aktuella.

Kamomill kan förstärka effekten av lugnande och sömngivande läkemedel och alkohol. "
    www.nyfikenvital.org/

• mammis12

jag tror inte att det är någon fara och det funkar för halsbränna...men man ska ju inte drick för mycket....så e det ,ed allt mat och dryck...

• Pernilla3

Jag har drukit kamomill mkt denna graviditet. Frågade i hälsokostbutiken och de sa att det skulle vara ofarligt.

Svar på tråden Kamomill-te?