• Anonym (LilleSkutt)

Neovletta

Har fått utskrivet Neovletta 28 nu efter tre års helvete med P-stav. Finns det några här som har erfarenheter av Neovletta.
    Postivia?
    Negativa?

• Svar på tråden Neovletta
  • Anonym (Norrland)

Jag blev gravid när jag åt neovletta, hade inte missat något piller (är 100% säker), och en bekant blev även hon gravid när hon åt Neovletta 28. Så om du vill ah ett säkert preventivmedel så rekommenderar jag dig att byta.

• Anonym (LilleSkutt)

Hmm, jädrans, det lät ju inte bra..
    Några fler?

• Anonym (Bamse)

Jag äter dom, det ända som är dåligt med Neovletta är att min sexlust har försvunnit, blir aldrig våt eller nåt...

• Hansen

Har använd den, men kommer tyvärr inte ihåg biverkningarna mer än att ja vet att ja fick det. Hade även p-stav förr som jag inte tålde.

Enda som fungerar på mig är p-plåster, dom är bättre för oss som inte tål p-stav och p-piller

• Neko

Har använt dem i 3 + 1 månad... jättejobbigt i början eftersom jag mår så illa av dem, märker också att jag blir mycket lättare sur och irriterad samt ledsen, men de har ändå varit mycket bättre än två typer minipiller jag har provat - med de blev jag helt deprimerad, ingen sexlust och personlighetsförändrad... och gravid 3 ggr. Med neovletta har jag inte blivit gravid ännu iaf =P Jag har neovletta 21 men det borde ju inte spela någon roll =)

• S a n d r u s

Jag åt neovletta 28 i 6 år innan jag slutade me dom för några månader sen. Kan inte minnas några biverkningar...
    Ingen viktförändring, samma sexlust som innan.. Har inte blivit gravid. Har funkat bra för mej... =)

• Anonym (Jin)

Jag har ätit Neovletta i 7 snart 8 år (Men de hette ju Follimin, de första åren.) Har aldrig har några biverkningar utav dem så jag är väldigt nöjd! Det är bara nu på slutet som jag har börjat få tillbaka mensverk och väldigt ömma bröst innan mens, någon som vet vad detta kan bero på? Har ju funderat på hur jag skulle må utam dem också eftersom jag ätit dem sen jag var 15 år och fyller snart 23 nu. Någon som har erfarenhet av att sluta med p-piller, biverkningar etc? En kompis till mig fick nämligen svår acne och började tappa hår och liknande när hon slutade.. Hon hade precis som mig ätit p-piller väldigt länge utan några som helst biverkningar.

• Anonym

Jag har ätit Neovletta i drygt fem år, har inte haft några större problem förutom någon mellanblödning då och då. Men snart slutar jag med dom för att börja tillverka en bebis :)

• grodanboll85

jag blev gravid när jag åt nevoletta 28 samt när jag åt jasmin missade ingen tablett någon gång) men skriver inte detta för å skrämma upp folk utan skriver detta pga risken finns att man blir gravid iaf

• S a n d r u s
    Svar på #7
    Till "Anonym (Jin)" - Jag tog neovletta i drygt 6 år innan jag slutade me dom. Kan inte direkt komma på nån biverkan pga det.
    Har iaf inte fått acne eller nåt annat så tydligt tecken.
    Eventuellt att mitt humör förändrats lite, e lite känsligare.. som om pillerna tog bort udden på känslorna förut. Men jag vet inte, kanske bara inbillar mej. Så förutom det kan jag inte komma på nåt... =)

Kram!
  • Anonym (bröstmjölk)

Jag fick nästan 2 storlekar större bröst + bröstmjölk av Neovletta, det tog bara 2 veckor från att jag började men dem tills jag fick det, kan tillägga att jag åt andra p-piller innan och bytte bara för att jag grät ständigt av de andra. Men jag mådde jätte bra annars.

• Anonym (Me)

jag ha ätit den i några månader..tyckte den fungerade bra..det va skönt att slippa mensvärken jag hade innan..sen slutade jag efter 4mån för jag ville få barn..blev gravid 4mån efter jag slutade med den..så för min del var den helt okey..å jag gick upp lite i vikt oxå..det e oxå en biverkning..

• Anonym (Yes)

Jag åt dom i 3 år och blev inte gravid förns jag böt kille.
    98,5 % säker att jag inte kan ha missat något.
    Annars var dom skit bra och ingen mensvärk.

• Anonym

Jag åt Neovletta i ca 1,5 år och de skyddade väldigt bra mot graviditet, tror jag. Jag blev nämligen gravid på första försöket när jag hade slutat med pillren (vilket förhoppningsvis tyder på att jag inte har svårigheter att bli gravid när jag inte äter p-piller). Jag trivdes hyfsat med dessa Neovletta.

Jag hade dessvärre en del biverkningar:
    Jag blödde som mens i fyra veckor när jag började med pillren och det var slabbigt och lite tufft för sexlivet.
    Jag hade huvudvärk och mådde illa några dagar i början.
    Därefter brukade jag må illa när jag började med en ny karta.

Av det sista skälet kommer jag troligtvis att välja ett annat p-piller efter graviditeten.

Mitt tips till dig är att inte börja äta Neovletta precis innan en semesterresa eller dylikt eftersom blödningar är en vanlig biverkning.

• Anonym

Ja, just det, det glömde jag skriva (mitt inlägg ovan). En positiv sak var att mensvärken blev mycket mildare.

Svar på tråden Neovletta