• Mulle78

    När slutar man att tappa hår efter ammning?

    Jag har slutat amma och tappar så mycket hår så det känns som att jag snart inte har något kvar. Det är en smula överdrivet men när man duschar så lossnar det hur mycket som helst.

    Är det någon som kan svara på hur länge det är så? Det kanske är olika, men isåfall får ni gärna dela med er av era erfarenheter.


    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • Svar på tråden När slutar man att tappa hår efter ammning?
  • Blixa

    Det är en myt att det är amningen som gör att man tappar håret. Håravfallet har med hormonomställningar efter förlossningen att göra. Under graviditetens andra hälft tappar man mindre hår och det håret ramlar av en tid efter förlossningen (ofta runt tre månader efter förlossning). För mig tog det sedan ungefär tre eller fyra månader innan mitt håravfall blev mer normalt igen.

  • blivande mamma 24

    ja amma havltid i 3mån men attpar skit mycke hår o gör det fortfarande o det har gått snart 9mån sen ja fick barn , blixa skrev så har det nog me graviditetn att göra


    Liam 080211
  • blivande mamma 24
    Blixa skrev 2008-10-27 23:25:04 följande:
    Det är en myt att det är amningen som gör att man tappar håret. Håravfallet har med hormonomställningar efter förlossningen att göra. Under graviditetens andra hälft tappar man mindre hår och det håret ramlar av en tid efter förlossningen (ofta runt tre månader efter förlossning). För mig tog det sedan ungefär tre eller fyra månader innan mitt håravfall blev mer normalt igen.
    hur mycket tappade du? ja tappar så mycke så att det blir oftast stopp i avloppen o vi trodde att det hundens hår men vi fick upp bara mitt
    Liam 080211
  • Hannapanna72
    Blixa skrev 2008-10-27 23:25:04 följande:
    Det är en myt att det är amningen som gör att man tappar håret. Håravfallet har med hormonomställningar efter förlossningen att göra. Under graviditetens andra hälft tappar man mindre hår och det håret ramlar av en tid efter förlossningen (ofta runt tre månader efter förlossning). För mig tog det sedan ungefär tre eller fyra månader innan mitt håravfall blev mer normalt igen.
    Kan inte mer än hålla med, jag ammade inte MEN ca två månader efter jag fött min son formligen rasade m-a-s-s-o-r med hår från mig, kändes som jag skulle bli flint. Det var hår överallt- i sängen massor, i duschen ca 1 golfboll efter varje dusch o lika mkt efter att ha borstat igenom håret. Börjar avta nu då bebis är 6 månader men det är väl pga att det inte finns så mkt kvar
  • Billabong
    Blixa skrev 2008-10-27 23:25:04 följande:
    Det är en myt att det är amningen som gör att man tappar håret. Håravfallet har med hormonomställningar efter förlossningen att göra. Under graviditetens andra hälft tappar man mindre hår och det håret ramlar av en tid efter förlossningen (ofta runt tre månader efter förlossning). För mig tog det sedan ungefär tre eller fyra månader innan mitt håravfall blev mer normalt igen.
    Stämmer. Man har alltså tappat "för få hårstrån" under många månader och det kommer kroppen på ngn gång efter förlossningen, när är individuellt. Jag tappade mkt hår i en månad eller två när dottern var ca 6 månader, hade "bara" delammat första tre månaderna.
  • Mulle78

    Tack så mycket för era svar!

    Låter rimligt att det har med hormonerna att göra, när jag tänker efter började nog mitt håravfall redan innan jag slutade att amma men det blev värre så det är nog därför jag förknippar det med att jag slutade att amma.


    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • Blixa

    Jag tappade stora nävar och ser ganska lustig ut på mina ställen där det ramlat av mer än på andra. Nu har det börjat växa ut igen och mina bra hårdagar är ganska få Det krävdes många avloppsrensningar utöver det vanliga även här.

  • Hannapanna72

    Varför har inte naturen ordnat det så att man tappar alla extrakilon efter två månader också. Fet o flint= ingen bra kombination.

  • Mulle78

    Jag får hela tiden plocka mina hårstrån från sonens små nävar. Det lossnar en del när han får tag i kalufsen vill jag lova.


    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • Mulle78
    Hannapanna72 skrev 2008-10-27 23:33:00 följande:
    Varför har inte naturen ordnat det så att man tappar alla extrakilon efter två månader också. Fet o flint= ingen bra kombination.
    Håller helt med dig! I början tappade man kilon och håret var kvar men sedan ändrades det till att håret faller av och kilona de stannar
    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • Bliglin

    Jag började tappa MÄNGDER av hår ca 3 mån efter förlossningen men 6 månader efter förlossningen så slutade jag plötsligt att tappa hår (Och det var inte för att det var slut på huvudet, he he ). Nu tappar jag "normalt" igen. (7 mån efter födelsen)

  • Mulle78

    Tack alla för era svar! Jag får väl se hur många kuddar jag kan stoppa innan det blir som vanligt igen .


    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • Metallica0406

    Jaa det är hemskt så mycke hår man kan "tappa". Jag börjar seriöst bli rädd för att bli flint. Hade så grymt snyggt hår under graviditeten och 2-3 månader efter förlossningen och nu senaste månaden har det lossnat så grymt mycke hår.

    Bort med övervikten lika lätt hade varit mycket roligare. Man inser nog inte hur mycke håret betyder för en själv förns det börjar ramla av huvvet.

  • Sarissa

    Håret

    Efter förlossningen och under amningsperioden kan du tappa mycket hår ? bli inte förskräckt. Det är helt normalt och inget att oroa sig för. Under din graviditet har hormonerna satt tillfälligt stopp för den vanliga cykeln av hårväxt och håravfall. När sedan hormonnivåerna sjunker efter förlossningen startar processen igen med att gå på högvarv. Resultatet blir vad som kan upplevas som kraftigt håravfall. Vad det handlar om är att det hår som du skulle ha tappat under dina nio månader som gravid, faller av i princip ett svep.

    Efter cirka sex månader bör ditt hår ha återgått till normaltillstånd. Under tiden kan du göra det bästa av situationen med att äta nyttigt och hantera ditt hår skonsamt. Tvätta det bara när det behövs, använd ett milt schampo och balsam. Red gärna ut eventuella tovor med en bredtandad kam. Undvik plattång, hårtork eller varma spolar som kan skada håret. Om du kan undvika kemiska hårkurer som t.ex. permanent innan håret blivit som vanligt igen är det bra.

    Här är svaret

  • straw2008

    Har tagit ca 1 år för mig efter att jag fött att sluta tappa hår. Det gör du vare sig du ammar eller inte. 


    I kinamockaskogen.....
  • Tiitu

    Det har gått 4 månades sen jag fick mitt 2a barn. Efter första så tappade jag inget hår, då ammade jag inte. Nu ammar jag och jag har kala fläckar, just sayin. Hur som helst kan det ju inte vara "normalt" att få kala fläckar!? Dessutom ska jag ju tappa hår i flera månader till och DÅ, då blir jag flint, om jag tappar i den här takten.. jag vill inte visa mig utomhus längre.

  • Litorina

    Började tappa hår ganska snart efter förlossningen. Minns det som att det höll på några få månader. Jag blev inte tunnhårig sedan utan tappade bara det överskott som blivit under graviditeten. Blev långhårig över hela kroppen...

Svar på tråden När slutar man att tappa hår efter ammning?