• Annie 71

Månadspeng till 16 åring?

Hur gör ni med er tonåring?Har han /hon sitt studiebidrag/barnbidrag själv?
    min 16 åriga son har haft det fram till nu och fått köpa kläder o allt själv...!
    om man ska ge ex mån peng och vi köper kläder åt honom -hur mycket ger man då i månaden tycker ni...

• Svar på tråden Månadspeng till 16 åring?
  • Majsan70

Jag ger 800 kronor i månaden åt min 16 åring. Bankens riktlinjer följer vi. Jag står för alla kläder o fritidsintressen samt för 100 kronor att ringa för varje månad och en valfri tidningsprenumeration.

Han ville inte ha sitt studiebidrag själv eftersom han då fick stå för allt o snabbt räknat ut att då gfår han back.

När han sommarjobbar får han ingen månadspeng den aktuella löneutbetlningsmånaden.

• abnocto

Majsam: vad ska han göra för sina pengar då? Du verkar ju betala allt han behöver också.

SJälv får dottern sitt studiebidrag och behövs något mer vid inköp av vinterjacka eller stövlar så bidrar vi med lite beroende på vad hon handlar för tidigare. Har hon slösat så får hon mindre men sköter hon pengarna kan hon få lite mer som bonus. Annars ska det räcka till kläder, nöje, smink mm (ej telefon)
    Hon jobbar extra och de pengarna får hon göra vad hon vill för. På sommaren får hon lika mycket som studiebidraget.

• Ciliaja

500 får jag..men jag köper ganska mkt jag behöver själv inte för att jag måste utan de blir bara så..jobbar som barnvakt ngr gånger i veckan så jag får ihop pengar där med..

pappa fyller på mobilen oftast och ska jag någonstans får jag pengar..men helt ärligt så tkr jag mest om saker jag köpt för mina egan pengar, då är man mer stolt än om man tjatat till sig :)

Dude, that's totally awesome (and I mean that in a totally non-sarcastic way).
  • Majsan70
    abnocto skrev 2008-10-28 11:46:47 följande:
    Majsam: vad ska han göra för sina pengar då? Du verkar ju betala allt han behöver också.SJälv får dottern sitt studiebidrag och behövs något mer vid inköp av vinterjacka eller stövlar så bidrar vi med lite beroende på vad hon handlar för tidigare. Har hon slösat så får hon mindre men sköter hon pengarna kan hon få lite mer som bonus. Annars ska det räcka till kläder, nöje, smink mm (ej telefon)Hon jobbar extra och de pengarna får hon göra vad hon vill för. På sommaren får hon lika mycket som studiebidraget.
    Han går på bio, köper saker han vill ha, som spel o övriga tidningar. Det går till Fotboll, hockey osv osv. Han skall oxå betala ev. överskjutande på telefonen och denna månaden blev den allra första...60 kronor över hade han ringt o det har aldrig hänt förut.
    Han köper supportersaker och han äter ute om han är iväg på nåt evenemang. Han hushåller bra med sina pengar o det räcker till det mesta.
  • Annie 71

Tack snälla för era svar

• Rut Blad

Från 15 år har båda fått hela barnbidraget (sedan studiebidraget) + den där 50-lappen var, man får i flerbarnsbidrag. För dessa pengar ska de köpa vissa saker vi har kommit överrens om.

Jag vet 16-åringar som får hälften eller ännu mindre, men även ännu mer än mina. Så det är nog svårt att säga exakt vad "man ska ha" för i den åldern kan de ju också jobba extra med att dela ut reklam eller jobba extra på annat sätt.

Ta en diskussion med din 16-åring om vad han/hon själv tycker är rimligt. Gör en plan för vad pengarna ska räcka till och vad du kan tänkas pynta extra för. Som t.ex vinterskor/sportkläder osv.

/Rutan

Svar på tråden Månadspeng till 16 åring?