• VeronikaK

Hur länge sover era 2-åringar middag?

Min son som nyss fyllt 2 år har blivit jättesvår att lägga. Har förstått att vi måste minska ner hans sovtid.

Nu sover han ca 1,5 timme mitt på dagen. Har tänkt minska till 45 min - 1 timme.

Vill gärna att han ska sova vid 19.30 eller allra senast kl 20.

När lägger sig era 2-åringar och hur länge sover de middag?

• Svar på tråden Hur länge sover era 2-åringar middag?
  • SIN74

Min tvååring sover mellan 1-2 timmar och lägger sig klockan 19.
    Vi låter honom sova tils han vaknar på dagen. HAn blir så himla tjurig annars, men han somnar vid 19 i alla fall.

• FruGustavsson

vår minsta son blir två i december, han sover 1h max 2ggr 5 veckan,,
    han somnar kvart i sju/sju varje kväll..

• frk Carlsson

Tuva som är 2,5 sover 1,5 -2 timmar mitt på dagen när hon är ledig från fsk (går där 3 dgr/v kl 9-14). Är hon på fsk sover hon ibland 45 min-1 timme och ibland inte alls (och då bör hon få sova när hon kommer hem för att orka med resten av dagen).

Hon går och lägger sig senast 20 och kliver upp 6-7 (varierar).

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Pretty Banana

Vår son som blir 2 på lördag sover oftast runt 1-2 h på dagen, men ibland sover han inte alls och ibland sover han 3 h. När han somnar på kvällen beror på hur mycket han sov på dagen, men oftast blir det nog vid 20-tiden. Han vaknar vid 7 varje dag.

• Ilonasmamma

min dotter har inte sovit middag sedan hon fyllde två, hon är 2½ nu och sover bara på dagen när hon somnar i bilen eller vagnen.

gör inget aktivt för att hon ska sova middag mao.

hon somnar mellan 19-20 om kvällarna och vakanr oftast runt halv åtta på morgonen men ibalnd tidigare o ibland senare.

anledningen till att hon inte sover är för att hon då somnar 22-23 på kvällen och sen vaknar på natten och sen vaknar tidigt på morgonen och är trött hela dagen efter sen.

bättre att hon somnar tidigare o är pigg dagen efter.

kke ska prova att han ska vara vaken och inte sova alls på dagen...bara på prov och se om han klarar att vara med pigg tills kvällen och om han somanr lättare då.

• Anne69

Min 2-åring verkar ha det lite lika....det har blivit dax att väcka henne nu, efter nästan 2,5 tim. Hon börjar nämligen få svårt att somna på kvällen. Sover vanligtvis 19.30-07.00 men nu blir det alltoftare kl 06.00. Middagssömnen vara 1½-2½ timme.

• mrsjonte

Vår tvååring sover mellan 40 min till 1 ½ timme. Och hon lägger sig mellan 19 och 19,45.

• Lenasleva

Vår tvååring sover 19-06 varje natt + 1,5- 2 timmar där han är på FSK. Är han hemma sover han längre på dagen , oftast 2-3 timmar. Nu har han sovit 4 timmar... men har i o f lite feber..

• sandra1978
    Ilonasmamma skrev 2008-10-28 12:22:34 följande:
    min dotter har inte sovit middag sedan hon fyllde två, hon är 2½ nu och sover bara på dagen när hon somnar i bilen eller vagnen.gör inget aktivt för att hon ska sova middag mao.hon somnar mellan 19-20 om kvällarna och vakanr oftast runt halv åtta på morgonen men ibalnd tidigare o ibland senare.anledningen till att hon inte sover är för att hon då somnar 22-23 på kvällen och sen vaknar på natten och sen vaknar tidigt på morgonen och är trött hela dagen efter sen.bättre att hon somnar tidigare o är pigg dagen efter.kke ska prova att han ska vara vaken och inte sova alls på dagen...bara på prov och se om han klarar att vara med pigg tills kvällen och om han somanr lättare då.
    så har vi det här med! Lucas fyllde 2 i augusti och har precis slutat med dagsvila.
  • milimina

junior sover 1½-2h på dagis och 2-3h hemma på helgen, lägger sej 19.30-20 somnar oftast runt 20 ibland strax efter. han har ganska stort sömnbehov dagtid eftersom han är så aktiv, och det är lögn att försöka väcka honom. eller, det går om vi måste, men inget vi gärna gör om vi säger så... eftersom det alltid resulterar i ett hysteriskt gråtutbrott som kan pågå i en timme eftersom han är trött egentligen. han vaknar runt 06 på morgonen och sen är det full fart

den dan han blir jättesvår att lägga på kvällen eller inte själv vill lägga sej kanske vi kan dra ner på tiden, men än så länge är dagsvilan helig

• Juliasmamma06

Precis som VeronikaK vill jag gärna ha stortjejen i säng 19.30. De dagar hon sover, så sover hon 40 minuter då går det rätt bra att få henne i säng på kvällen. Men faktiskt så sover hon oftast inte middag, hon vill inte och jag tvingar henne inte.. Hon klarar av dagen bra i alla fall. Nu är det ju så att jag e föräldraledig med även en 5-månaders hemma så ofta är det ganska lugna dagar så då kräver hon helt enkelt inte så mkt sömn.

• Metropolis Diana

Moa fyller två i december. I somras började hon villja skippa lunchvilan som brukade vara mellan 1-3h. Jag provade att hålla henne vaken en vecka (dagtid förståss) men hon pallade inte med det alls!!

Så numera vaknar hon vid sex-sju, lunchvila mellan ett och tre, lägger sig vid halv åtta.

Men vissa kvällar är hon för pigg och är uppe till nio. Hellre det känner jag än att skippa lunchvilan igen och se henne rasa ihop i slutet av veckan.

• SannaStina

Max fyller två idag och han sover mellan 1,5-3 timmar dagligen. Oftast runt 2 timmar.
    På dagis är det 1,5-2 timmar som gäller.

Kvällstid är det vanligt att han somnar runt 20.00 och vaknar 6.30-7.00

Mamma till Max 061104 + ett syskon mars 2009
  • djarfur

Agnes vaknar vid halv åtta på morgonen och somnar vid åtta. Sover ca 1.5 timme på dagis och hemma kan det bli allt mellan 40 min och 2.5 timme beroende på dagsform. Hon fyllde två år för en månad sedan.

• E L I

Vår 2 åring kan sova allt från 1 timme till 3 timmar på dagen men oftast runt 2 timmar...
    Han somnar vid 20-tiden och sedan sover han oftast till 6-7 någongång.

• Anouschka

Siri (fyllar två på tisdag )lägger sig 19:30 och vaknar 06:00. På förskolan (2 dagar i veckan) sover hon ca 2 timmar, hemma och hos farmor (1 dag/vecka) sover hon mellan 30 -60 minuter.

• Anirak

Vår flicka har just fyllt två och sover fortfarande oftast 2,5-3 timmar dagtid. Lägger sig 20.30 och sover till ca 07-08.
    För oss är det skönt med middagssömnen, vanligtvis jobbar jag hemifrån och har hunnit jobba en hel del under hennes lunchvila. Nu är jag hemma med baby och får en skön tid med den lilla nya när den stora sover. Även om det förstås skulle vara skönt att vila själv också..
    Om vi av någon anledning förkortar dagsömnen märks inte så stor skillnad på henne, lite grinigare på kvällen kanske. Hon går ej på förskola ännu.

• PetraGos

barn i 2 års ålder bör sova mellan 11-13 timmar/dygn, så hur länge sover han på natten?

• Tezz3

Min dotter lägger sig kl 19 på kvällen och sover till kl 06. Dom dagar hon är ledig från dagis så sover hon ingen middag alls och på dagis sover hon mellan 45 - 1 timme ungefär.

• solfrost

Blir två i januari,
    Sover 1-1½ på fsk och 2-3 om han är hemma.
    Somnar 19-1930-ca 06

Svar på tråden Hur länge sover era 2-åringar middag?