• PippiLottan

    hjälp oss hjälpa våran fyraåring

    fick höra på dagis i morse att våran fyraåriga dotter tydligen är ganska retad. Barnen säger hon har fula kläder osv. Personalen har också vid ett par tillfällen tagit upp det i barnruppen.
    Dottern har inte sagt ett ljud hemma till oss. Hon verkar trivas på dagis. Det är aldrig bråk om att gå dit eller så.
    Hon har bara en kompis säger hon, men det har jag trott att de beror på att de bara är en till -04 flicka. -03orna är alla killar och -05orna tror jag hon tycker är för små.
    Hur ska man göra för att hjälpa??
    Tänker tex varför hon inget sagt hemma.Vill hon inte av någon anledning eller tycker hon inte det är så stor grej?
    Man vill ju inte blåsa upp något som inte är så stort för henne heller...

  • Svar på tråden hjälp oss hjälpa våran fyraåring
  • saltflingan

    Oj, ingen som svarat, bäst att göra det då. Och hoppas att andra följer efter.

    Har de andra barnens föräldrar fått veta hur barnen håller på? Hur jobbar de med mobbing på dagis? Pratar de bara om det lite kort på en samling eller gör man något mer? Man kanske kunde be personalen att ha en vänskapsvecka, där man blir tilldelad en kamrat som man ska vara extra snäll mot en vecka. Och gärna då sätta ihop den som retas mest tillsammans med ditt barn. Vem vet, de kanske blir bästa vänner?

    Läsa sagoböcker på dagis som handlar om olika former av mobbing.
    Gå på teater och se en föreställning om mobbing.
    Sätta upp en egen pjäs om mobbing.
    Till allt ovan hänger naturligtvis en uppföljning med.

  • PippiLottan

    vi har barnen på en privat förskola och jag litar verkligen på att fröknarna tar itu med detta.
    Bla så vet jag att det gjort rollspel etc kring detta.

    Men vad kan man göra hemma? Hur kan man stärka henne så hon vågar stå på sig?

  • Boomtown

    Jag tror inte att hon har "upptäckt" att hon är retad än. Hon är nog kanske i en ålder då hon inte bryr sig om andras åsikter. Men tyvärr så är det kanske bara en tidsfråga. Jag tycker att ni ska mata henne med positiva ord om sig själv. Saker hon är duktig på m.m. Bomba på. Ju mer hon får höra det ju bättre självförtroende får hon. Tyck inte synd om henne, det är ju självklart man gör. Men visa inte det. För det stjälper henne bara. Försök att ta upp det på ett föräldramöte lite diskret så ingen ställer sig i försvarsställning. Var stark men ta emot henne med öppna armar om hon är ledsen. Försök att para ihop henne ännu mer med tjejkompisen.

    Skickar STORA kramar.

Svar på tråden hjälp oss hjälpa våran fyraåring