• Mabo

Tips på enkel barnmat/puré att göra själv

Behöver hjälp med vad man kan ge de små för mat när man testat rotfruktspuréer. Har ni några enkla tips på tex kött. Vad serverar ni till maten förutom kokt potatis? Tar tacksamt emot alla råd.

• Svar på tråden Tips på enkel barnmat/puré att göra själv
  • mapo51

Jag gjorde puré på alla möjliga grönsaker: majs, ärtor, broccoli, blandgrönsaker.
    Jag kokte frysta grönsaker lite längre än på förpackningen och mixade dem sedan med mixerstav och frös in iskuber.

Kött kokte jag länge (ca 1 timme för nöt- och fläskkött) och mixade. Kycklingfilé kokte jag i småbitar i 15 min. Både kött och kyckling kokte jag med lite rotfrukter som jag sedan mixade med köttet.
    Köttfärs kan man också koka, det tar ca 5 min. Sen smaksatte jag det med vitlök och persilja. Det var ingen jättehit för sonen luktade massor av vitlök, han gillade det jättemycket, men luktade som sagt vitlök.

Jag serverade det med kokt potatis och lite grönsakspuré.

• FrökenBokmal

Jag brukar koka kött/fisk så det är genomkokt inte jättelänge... kokar det med grönsaker, mixar och fryser in... Och då brukar jag koka t.ex köttfärs i krossade tomater eller dyl så det blir som köttfärssås. I det har jag oregano eller basilika och dyl. Man kan med fördel koka kyckling i kokosmjölk eller fick i havregrädde. Går utmärkt att mixa och frysa och ta fram strax före lunch/middag.

Jag använder ris och nu när han är lite äldre (och sedan burkarna ha små bitar i dvs 9 mån) så har jag även makaroner som jag inte mixar... succé att ta med fingrarna!! potatis blir mer sällan...

Svar på tråden Tips på enkel barnmat/puré att göra själv