• Lona78

Hur har ni gjort med fetvadden?

Hej!

Har haft problem med mjölkstockningar och har nu fått rådet att lägga fetvadd i bh:n. Men ska man ha den direkt mot huden eller lägga något emellan? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Hur har ni gjort med fetvadden?
  • Marlene

Jag tänkte precis på denna fetvadden som man bara skulle ha i bhn fick man höra när man var gravid. Jag har svårt att tro att fetvadd i bhn är bästa sättet att slippa stockningar Dels finns det inlägg som man kan köpa på bla apoteket som nog är lite smidigare att använda om det är värma man vill åt. Dom heter typ Bröstvärmare av flectalon eller nått sånt, prova sök på apotekets hemsida

Det finns även nånting som heter SPC flakes som är en sorts flingor som man kan äta tex i fil eller liknande som tydligen ska hjälpa till att förebygga mjölkstockning. Det finns också att köpa på apoteket, men dom är inte billiga. Dom finns även att beställa på www.bodystore.se där dom är lite billigare men räknar man med frakten så lönar det sig nog inte, då ska man nog köpa nått annat också.

• Marlene

"Vad beror mjölkstockning på?

Främsta orsaken är att man försöker begränsa amningarna i tid eller längd och/eller att barnet har fel tag och position vid bröstet. Man kanske har haft det lite extra stressigt och inte "ammat färdigt". Det kan också komma när man försöker sluta amma.

Om utdrivningsreflexen inte fungerar riktigt leder det till att bröstet inte töms lika bra och mjölken blir kvar.

Amningsnapp kan göra att bröstet inte töms lika effektivt.

Allt tryck mot bröstet kan påverka t.ex. en illasittande BH, ett finger på bröstet för att hålla barnets näsa fri, att du legat "knöligt" på natten, hårdhänt partner eller att du sovit på mage.

Drag och kyla får oftast hela skulden för mjölkstockning men det finns inga vetenskapliga belägg för det. Trots det kan man inte helt avskriva den orsaken eftersom mammor ofta beskriver att kyla är orsaken. Köld ger obehag vilket ökar adrenalinet vilket i sin tur hämmar oxytocinet som är det hormon som sätter igång utdrivningsreflexen.

Allt som får dig att må bra är värt att prova - känner du att det är någonting på gång - gå undan och pyssla om dig själv, kryp ned i badet, tänd några ljus, sätt på någon mysig musik, sätt fram någon god doftolja!

En mjölkstockning blir inte bra på en gång utan klingar av, du ska känna att det blir bättre för varje dag. En tid efteråt kan du t.ex. känna att det är kvar en öm punkt i bröstet. Du kan också få en nedgång i mjölkproduktionen. Det beror på att det i den mjölkkörtel som är överfull, produceras ett ämne som hämmar vidare produktion av mjölk. Ta därför med i beräkningen att det kan behövas tid för att arbeta upp produktionen igen."
    www.amningshjalpen.se/radgivning/mjolkstockning.htm

"Mjölkstockning orsakas oftast av att barnet får i sig mindre mjölk än vad som finns i bröstet, till exempel om det är ett långt uppehåll mellan amningarna eller om barnet är sjukt och suger dåligt. Det kan också orsakas av felaktig amningsställning, en åtsittande bh eller att bröstet har kommit i kläm på något annat sätt. Stress, smärta, oro eller trötthet kan göra att man inte släpper ifrån sig all mjölk som produceras och det kan orsaka mjölkstockning.

Mjölkstockning är ovanligt den första veckan. Den kommer vanligtvis plötsligt och ofta bara i det ena bröstet.

Det är inte vetenskapligt klarlagt om kyla eller vinddrag ökar risken för mjölkstockning."
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&PreView=

• Johloo

Lite jobbigt att lägga fetvadden direkt mot huden då det gärna blir lite rester på bröstvårtan... Jag övergick snabbt till "tuttvärmare" i fleece, www.mammashop.se/product.asp
    mycket bättre! =) Dessutom går de ut rätt långt på sidan och skyddar även de yttre mjölkkörtlarna där.

• bomman

Ville bara säga att jag tycker apotekets bröstvärmare är väldigt obekväma. Rekomenderar bröstvärmare i fleece.

• Unna

Jag fick fetvadd av en sköterska på bb, hon hade lagt in det i gasbinda. Men jag hade det bara en dag, sen köpte jag inlägg i ull, päronformade så de når bröstet in mot armhålan. Imsevimse och minimundus har sådana med silke på ena sidan, skönt mot huden.
    Annars kan jag rekommendera fleecefilten IRMA från Ikea, den kostar bara 19 och så kan man klippa till bitar att ha i bh:n av den. Man behöver inte sy något, bara att klippa!

• Lona78

Tack för alla svar! Har inlägget från apoteket och tycker inte det funkar så bra eller är så bekvämt. Ska testa fetvadden och funkar inte det så får jag köpa nåt i fleece och testa helt enkelt. Fram tills nu har jag haft inlägget från apoteket och även emellanåt "handvärmare" i bh:n + fleecetröja när jag går utomhus - annars knyter det sig i brösten och känns väldigt obehagligt...

Svar på tråden Hur har ni gjort med fetvadden?