• SolOchSnö

Kan en skomakare vidga stövelskaft? Kostnad?

Jag har ett par gamla stövlar i skinn. De är snygga och i bra skick men skaften är för smala för mig.

Kan man lämna in dem till en skomakare som gör skaften vidare? Har någon här gjort det? Hur mycket kan det kosta ungefär? Spelar det någon roll vilket material fodret är?

• Svar på tråden Kan en skomakare vidga stövelskaft? Kostnad?
  • kaksmulan

Jag har gjort det och det fungerar bra. Tror att skomakaren tog ungefär 300 kr för besväret, men jag är inte säker. Dock fungerar det inte om det är dragkedja i skaftet eller någon sorts resår. Då kommer dessa att spricka.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Dipsy

det har jag oxå funderat på.....tror att det skulle funka om stöveln har dragkedja och sätta en bred dragkedja på stöveln och på så sätt få mer tyg.....men har ingen aning

• Fidelis ad urnam

det går jättebra om materialet är skinn.
    Jag vet inte vad det kostar då jag får alla mina skomakartjänster gratis
    Men det går att lästa riktigt mycket.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • PippiLottan

jag hade ett, eller har ett par i skinn med dragkedja hela vägen. Skomakaren satte in nån typ av kil vid dragkedjan. Kostade 175 spänn. Blev hur bra som helst. han sa också att om breddningen inte skulle räcka skulle jag komma tillbaka skulle han göra den ännu vidare. behövde dock aldrig det så jag vet inte hur han tänkt göra i så fall

• SolOchSnö

En bredare kil kanske

PippiLottan skrev 2008-10-28 11:17:02 följande:
    jag hade ett, eller har ett par i skinn med dragkedja hela vägen. Skomakaren satte in nån typ av kil vid dragkedjan. Kostade 175 spänn. Blev hur bra som helst. han sa också att om breddningen inte skulle räcka skulle jag komma tillbaka skulle han göra den ännu vidare. behövde dock aldrig det så jag vet inte hur han tänkt göra i så fall
    Tack för svaren!
Svar på tråden Kan en skomakare vidga stövelskaft? Kostnad?