Antidepressiv medicin under graviditet?
Jag är i vecka 18 och har sedan vecka 13 börjat må sämre och sämre psykiskt. Allt började med en blödning som jag trodde var ett tecken på missfall, sedan fick jag falska värkar som tilltog efter en vecka och på den vägen är det. Vi har varit på sjukhuset och kollat upp så jag vet att det förmodligen inte är någon fara för missfall om det inte blir värre. Har även foglossning och yrsel (pga lågt blodtryck). Mitt fysiska skick är med andra ord rätt dåligt även om vissa självklart har det värre än jag.
Allt detta har gjort att jag mått sämre och sämre psykiskt. Det har blivit för mycket. Har varit till mvc-psykolog, bm och mvc-läkare och varit sjukskriven sedan ett par veckor pga graviditetsdepression. (Vet ännu inte om fk godkänner den)
Nu har läkaren skrivit ut medicinen Zoloft till mig. Jag är lite orolig för att ta medicinen eftersom jag är rädd att skada mitt barn. Andningssvårigheter och skakningar hos bebisen som nyfödd är de komplikationen läkaren säger kan inträffa. Känns inte helt bra. Hon försäkrade mig om att det inte finns några tecken på att dessa komplikationer är farliga för barnet. Men ändå är jag orolig. Har inte hämtat ut medicinen än. Vågar man ta medicinen? Någon som har negativa erfarenheter kring medicinering under graviditet? Finns det någon här som varit i samma sits?