• Tottelina

Lägga bebis på magen för att träna nacken?

Hejsan!

Jag har hört att man ska lägga sin bebis minst en gång om dagen på magen för att den ska få träna att lyfta på nacken. Jag försöker göra det men varje gång så blir han så otroligt ledsen!! Han kan vara jätteglad och så fort jag lägger honom på magen så blir han lessen och kan skrika i säkert en halvtimme. Hur gör ni??? Tycker det är så hjärtslitande att se honom så!!!

• Svar på tråden Lägga bebis på magen för att träna nacken?
  • Monstermamman

Sonen var likadan, han ville verkligen inte ligga på mage!
    Dom tränar ryggen och nacken om man har dom att sitta i famnen också, jag tycker inte man ska pina dom att ligga på mage när dom så starkt visar att dom inte vill.

• Jenny

Detta verkar inte vara ngt ovanligt problem, snarare tvärt om!
    Försök med att lägga dig själv på rygg o barnet på din mage, det brukar funka bättre. Eller testa att lägga ngt roligt/färgglatt han kan titta på när han lyfter huvudet.

• Fred

våran håller också på så.. men det börjar funka bättre nu.

• Tess76

Vi går omkring och "simmar/flyger" med Rebecca. Alltså, vi håller henne liggande med magen neråt och går omkring och sjunger och tramsar oss precis som om hon simmar eller flyger Då tränar hon ju att hålla upp huvudet samtidigt.

• Mandi74

På bvc sa de till oss att bi skulle lägga lill killen på magen så att han tränade nacken..men han vill inte..skrek när jag la ner honom..så vi struntade i det..men det kom ju av sig själv i alla fall..
    De tränar ju nacken hela tiden i alla fall..när man bär dom..när de sitter i knät..mm mm..

Så vill inte er lilla ligga på golvet så strunta i det..det kommer av sig själv ändå..

• Elle83

Vi har inte tränat vår dotter så att hon ska bli starkare i nacken...det har auotomatiskt blivit så. Vi har ju henne på axeln när vi rapar henne, och hon är ju nyfiken av sig och håller upp och lyfter på huvudet så länge hon bara orkar! Då är det ju hennes egen vilja som gör att hon tränar nacken...ingen som tvingar henne! Lycka till!!

• annie80

Vi lägger våt dotter på mge fast hon skriker. Har provat att lägga henne på min mage när jag ligger på rygg men det funkar inte heller. Vet ju att hon inte har ont eller liknande, hon bara gillar det inte Hoppas att det blir bättre när hon kan lufta på huvudet...

• izza29

min dotter tränar på min mage!!*ler

• H med Erik

Jag brukade lägga Erik på magen ett kort tag precis efter han ätit för då kom alltid all luft upp. När han blev ledsen vände jag tillbaka honom och sedan låg han längre och längre stunder. Sedan kan du testa att lägga honom på mage mot dig i liggvagnen. Många bebisar verkar tycka det är kul eftersom då kan titta ut och glömmer bort att dom "tränar". Hoppas det funkar =).

• Pyret 85

Min son har älskat att ligga på mage sen han föddes men när han vänder över på rygg så blir han så fruktansvärt arg för att han inte kan vända tillbaka.

• Zindie

Min son har inget alls emot att ligga på mage och han älskar det.
    Är jätte stark i huvuvdet och håller det uppe långa stunder trots att han bara är 2,5 månad. Jag är såå stolt över honom.
    Jag tror att när de är tillräckligt starka i huvudet så gillar de mer att ligga på mage för då märker de att de orkar hålla upp huvudet själva.

• abris

Ludvig tyckte inte heller om att ligga på mage förrän vi fick tipset på bvc att ha en handduk under som man viker några varv så att det blir höjd på den.
    lägg den sedan under bröstet på ditt barn när han ligger på mage, då kommer han upp lite mer och behöver inte ligga med ansiktet ner i filten eller vad man nu har dom ligga på.
    behöver inte vara länge, ett par minuter om dagen, sen ökar man på.

gjorde man så här så gick det bra för oss

• Liten blir stor

Ja, min son hatar å ligga på mage..
    Å han har dessutom lärt sig att vända sig från mage till rygg så man får vända tillbaka han hela tiden...Har slutat vända tillbaka han nu. Han har legat mycket lite på mage men har ändå en väldigt stark nacke. Nu e han visserligen 3,5 månad men han kan till och med sitta i matstolen med en dyna å hålla upp huvudet väldigt långa stunder så de blir nog bra de där ska du se.

• Elfva

I början tyckte vår dotter det var pest och pina när vi la henne på magen, så då blev det bara jättekorta stunder. Nu är hon (och har alltid varit) stark i nacken och ryggen och tycker att det kan vara trevligt att ligga på mage en stund och sprattla lite. Ditt barn kommer säkert gilla det bättre så småningom... I början kan man lägga en vikt handduk under bröstkorgen på dem så de får lite hjälp att hålla upp bröstkorgen.

Svar på tråden Lägga bebis på magen för att träna nacken?