Beskriv "Reggio Emilia"-pedagogiken för mig =)
Kan nån enkelt beskriva reggio emila pedagogiken för mig.
Vad går den ut på??
Kan nån enkelt beskriva reggio emila pedagogiken för mig.
Vad går den ut på??
Jag hade mina barn på en Reggio Emilia förskola och det var toppen. Det här är i korthet vad det går ut på;
Reggio Emilia är en pedagogisk förskoleinriktning som startades av Loris Malaguzzi 1963 vid de kommunala daghemmen i Reggio nell'Emilia i Italien. Pedagogiken har fått ett internationellt genomslag och sedan 1993 finns ett Reggio Emilia-institut i Stockholm.
En bärande idé i pedagogiken är att utveckla barnens alla uttrycksmöjligheter. Att barn har 100 språk, men berövas 99 säger man inom Reggio Emilia.
Pedagogen (den vuxne) ska inte värdera eller påverka på vilket sätt barnet vill eller ska ha möjilghet till att uttrycka sig. Därför används lekmateriel som oftast inte är färdiga. Exempelvis dockor, bilar och pussel är väldigt givna hur man använder dem, istället får barnet får andra typer av material som öppnar möjligheten att vrida och vända på sin fantasi. Barnets lekfulla förundran tas till vara genom att pedagogen ser sig själv som medforskande i livets alla delar som är nya för barnet. Pedagogen bör helst inte ge färdiga svar på frågor utan istället finnas med som ett stöd för barnet när hon/han funderar på hur de kan lära sig förstå det de funderar på. Skapande, observation och dokumentation har stor betydelse i verksamheten. Barnet ses som rikt, kompetent och nyfiket.
Har dom alltså inte "vanliga" leksaker på reggio emilia?