• Maria Magdalena

Bus eller godis....nej nej nej

Vem har kommit på att barnen ska säga det?
    Om man nu ska sno/härma en tradition kan man väl fösöka göra det så ordentligt som möjligt!
    På engelska/amerikanska heter det "Trick or Treat" det borde då blivit översatt till "Bjud eller Bus" inte Bus eller Godis!
    Nu sprider vi det här:
    Bjud eller Bus, Bjud eller Bus, Bjud eller Bus, Bud eller Bus

• Svar på tråden Bus eller godis....nej nej nej
  • Kajee

Vänta nu...
    "Treat" är i proncip en godsak, en muta, godis
    "Trick" kommer från "to play tricks on someone", dvs busa med någon (för att man inte fick något godis)

• Raka Pungen

Jag gillar överhuvudtaget inte att någon hotar mig om de inte får godis, pengar, knulla eller vad som helst.

På påsken säger ungarna ju bara Glad påsk! och ser söta ut, då får de gärna godis!

Men om de skulle hota med bustrick skulle jag antagligen moona åt dem.

• Maria Magdalena

I princip ja men det betyder inte godis, de amerikanska barnen säger inte "Candy or trick"....

• Signatur

Varför inte stryka hela skiten istället? Ingen i Sverige fattar vilken dag Halloween är (det är normalt sett INTE allhelgona) och det är dessutom inte någon svensk högtid. Då behöver man inte bekymra sig om vad det heter.

• Kajee

"treat" är alltså ett substantiv - a treat - , likaväl som ett verb - to treat someone - , men i det här fallet används det som ett substantiv

• Maria Magdalena

Raka Pungen: Hahahaha you funny! Stackars barn..märkta för livet...hahaha

• Kajee

Se mitt inlägg nummer fem...

Maria Magdalena skrev 2008-10-28 17:18:20 följande:

I princip ja men det betyder inte godis, de amerikanska barnen säger inte "Candy or trick"....
  • Kajee

Kan hålla med där. Det tristaste är att nu för tiden är det (i alla fall här) väldigt ovanligt med häxor på skärtorsdagen - medans det vimlar av halloween ungar. Tråkigt.

Raka Pungen skrev 2008-10-28 17:17:55 följande:

Jag gillar överhuvudtaget inte att någon hotar mig om de inte får godis, pengar, knulla eller vad som helst.På påsken säger ungarna ju bara Glad påsk! och ser söta ut, då får de gärna godis! Men om de skulle hota med bustrick skulle jag antagligen moona åt dem.
  • Raka Pungen

Maria Magdalena skrev 2008-10-28 17:19:35 följande:

Raka Pungen: Hahahaha you funny! Stackars barn..märkta för livet...hahaha
    Jag har rätt snygg rumpa dock. Det är väl "treat" nog för dem!
Svar på tråden Bus eller godis....nej nej nej