• Anonym

Mycket flytningar av hormonspiral?

Min bm säger att man får ökade flytningar, att de flesta får det, av spiral.
    Det är ju ganska logiskt då man hela tiden har något som ligger och retar slemhinnan.

Stämmer det tycker du som har h-spiralen och är det hemskt besvärande?

Tvekar pga denna "biverkning" då jag tycker jag har endel flytningar redan nu och det är inte så trevligt att ha det (nej jag har inte svamp etc utan bara normala färg och luktlösa..)

• Svar på tråden Mycket flytningar av hormonspiral?
  • Fru Humla

första månaderna hade jag lite som äl-flytningar men inget som jag led av alls.
    det blev mycket bättre när kroppen vant sig lite. vissa får stänkblödningar ett par månader vilket jag fick men inget jag behövde ha trosskydd för eller så där utan mer att det kom på papperet å efter sex å lite så där.
    nu har jag knappt mens, såååå skönt. det kan komma nån dag med miniblod typ varannan eller var tredje månad.
    jag är supernöjd med min spiral så det som man eventuellt kan tolka som biverkningar är inget jämfört med det positiva med detta prev.medel
    prova! om du måste ta ut den innan 6 månader får du ju hälften av pengarna tillbaka på garantin.

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Anonym

Får man tillbaka pengar om man tar ut den pga biverkningar som flytningar?

Jag har mini-piller hemma i skåpet som jag tänkte börja äta då spiral (som jag egentligen hade tänkt ta på efterkontrollen!) kändes så "läskigt". Jag är jättekänslig för hormoner, humöret blir dåligt och jag har redan besvär med acne och inte blir det bättre av piller det vet jag. KANSKE spiral är skonsammare än piller..
    Men så sa bm det där med flytningar och jag tycker flytningar är såå äckligt och ofräscht så då ångrade jag mig.

Sedan har vi sex såpass sällan så ibland undrar jag om det ens är värt att utstå spiral och ev biverkningar för lite skoj mellan lakanen en gång i månaden max..
    Kanske hellre avstår sexet (kondom gillar jag inte)!
    Men det känns ju tryggare att vara skyddad, vi har fått de barn vi planerat och vill INTE bli gravid på nytt.

• Fru Humla

jo alltså om man tar ut spiralen för att man inte mår bra av den på ett eller annat vis så får man tillbaka hälften så jag tycker att det är värt ett försök. den är skonsammare än piller eftersom den innehåller mycket mindre hormon, den sitter ju där hormonet ska verka liksom.
    med en spiral inne så att man kan känna sig avslappnad och orädd för grav kankse man kan få till det lite oftare. det är ju trots allt ett trevligt sätt att umgås med sin man på....tycker iaf jag

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
Svar på tråden Mycket flytningar av hormonspiral?