• Anonym (=S)

Feber vid tandproblem??

Har nu i ca 1½ vecka haft feber ungefär varannan dag (möjligt varje dag men att värktabletterna inte hinner gå ur ordentligt).
    Har även tandproblem, en inflammation vid ena visdomstanden som bara blivit värre och värre över helgen. Den varar och ömmar så jag har svårt att svälja.

Finns det ngn annan här som har fått feber i samband med tandproblem?

• Svar på tråden Feber vid tandproblem??
  • hemlisen

du kanske har fått en riktig infektion i munnen? jag tycker du ska ringa din tandläkare...

• eeisor

Du behöver nog få tid hos akut-tandläkare, vill inte vara domedagsprofet, men har man infektion och får feber så kan det till slut bli blodförgiftning om man inte får antibiotika och rensar upp varbildningen.

Ring sjukvårdsupplysningen så kan de förmodligen tala om vilken tandläkare hos folktandvården som har akuttider. Åtminstone här växlar det från vecka till vecka vem som har akuttandvården.

• Anonym (=S)

Jag har tid hos sjukhus-tandläkaren för undersökning på fredag. Ska operera bort bla den tanden där det är problem, samt 3 andra och fixa hål.

Men får nog ringa dom i morgon då febern kommit och gått så pass "länge".

rosiee: jag behöver skrämmas för att ringa/gå dit så det var väl på sätt och vis ett bra nilägg. vanliga folktandvården där jag brukar gå har akuttider, annars har dom ngn mil härifrån och då får maken köra dit mig.

• fluortanten

Jobbar själv inom tandvården.

Skulle absolut ringa tandvården direkt imorgon bitti om du haft feber så länge pga din visdomstand!
    Gissar att visdomstanden bara är delvis framme.Eventuellt kan man behöva spola rent under tandköttskanten om bakterier kommit ner där och om du är svullen, har svårt att svälja eller har feber(vilket det verkar som du har...) kan du behöva antibiotika. Det är hur som helst viktigt att du försöker borsta och hålla så rent som möjligt.
    Tycker absolut att du ska ringa din tandläkare imorgon om det inte känns bättre. Om svullnaden / infektionen ökar kan man bli riktigt dålig.

Om man ska operera bort tanden vill man heller inte att det är en akut infektion runt den( rött, svullet, varigt etc) och man kan då behöva äta antibiotika innan. Som sagt, ring tandläkaren imorgon
    Lycka till!

• Anonym (=S)

Ringde i morse och fick en tid på förmiddagen.
    ganska kraftig infektion så jag har fått antibiotika och starkare värktalbetter utskrivet.
    Spolade rent också, men usch det dröjer ju ngr dagar tills det tar ordentligt.

• eeisor

Hu vad jobbigt, men ändå skönt att de rensade så att du slipper värken.

Förstår precis vad du menar med att behöva skrämmas, har tandvårdsskräck och den där stolen får mig att hyperventilera varje gång. Sist mumlade tandläkaren något om psykolog...

• fluortanten

Bra att du fick hjälp! Starkt av dig att ta tag i besvären när du inte tycker om att gå till tandläkaren! Hoppas besvären ger med sig snart

Apropå att få hjälp av psykolog om man är tandvårdsrädd: Man kan få psykologbehandlingen utan att det kostar något extra och bara betala för den tandvård som utförs - om man har tillräckligt svår tandvårdsrädsla. Brukar funka väldigt bra och tanken är att man efter att ha fått tandvårdsbehandling med psykolog närvarande ska kunna klara av vanliga situationer i tandvården utan att psykolgen är med. Viktigt förstås också att hitta en bra tandläkare som man har förtroende för!
    Det värsta man kan göra om man är tandvårdsrädd är oftast att vänta med att gå till tandläkaren tills det gör ont - då blir behandlingen oftast svårare och mer omfattande än om man upptäcker tex hål medans de är små. Det har tyvärr också en tendens att bli betydligt dyrare om man väntar tills det gör ont...

• Anonym (=S)

Jag har 2 stora hål och 2 mindre som ska lagas. Sedan är det 4 visdomständer som ska bort. De i överkäken är så pass skadade att de "smular" sönder. De i underkäken är det varsett litet hål i men inget som gett problem. Och hålet vid den aktuella tanden var inte orsaken utan det var skräp bakom/bredvid och att den är på väg upp. Retfull tandjävel som ska komma upp nu när den ändå ska opereras bort.

Dock väntade jag ju för länge, men hon förstår ju varför så hon sa ingenting om det utan bara att jag ska höra av mig om det är något. Känns skönt att ha en där inne som vet varför tänderna är som dom är och inte bara tar för givet att jag struntat i att borsta tänderna i 15 år.

Tänderna blev såhär förstörda på mindre än 1 år. Spydde jättemånga gånger om dagen under hela graviditeten så det är "frät"skador på dom där bak. Det enda jag kunde äta i stort sett var clementiner och det fräter ju ganska gott det också.

• Anonym

skönt att du fick bukt med det. Träffade en man på sjukhuset förra veckan när jag var och väntade på röntgen svar och han hade fått infektion i hela kroppen, njurar lever osv, pga av en infektion i en tand.. tyckte det lät sjukt läskigt men tydligen inte så ovanligt..

• Anonym (=S)
    Anonym skrev 2008-10-29 20:31:47 följande:
    skönt att du fick bukt med det. Träffade en man på sjukhuset förra veckan när jag var och väntade på röntgen svar och han hade fått infektion i hela kroppen, njurar lever osv, pga av en infektion i en tand.. tyckte det lät sjukt läskigt men tydligen inte så ovanligt..
    Nja. Min tandläkare pratade om att infektionen kunde sprida sig, men enligt henne och tantan som gick förbi utanför så var det inte så jättevanligt. Det är om man går en bra längre tid.

Ja nu är denna etappen över nu är det bara resten kvar =S
  • fluortanten

Du kommer att fixa det galant!

Tror inte att det finns någon som tycker om att gå till tandläkaren - det är bara en fråga om hur jobbigt/ obehagligt man tycker att det är. Trist att du fått så många besvär på en gång. Bra att du ska få ordning på det i alla fall.
    Låter som att du tycker att tandläkare förstår dig - bra!

Svar på tråden Feber vid tandproblem??