• Svar på tråden hur mycket går erat barn upp i vikt varje vecka??
  • knäppisen

    vid vilken ålder då ? Det varierar ju rätt mkt med åldern.

  • MsBeauty

    jag minns inte allt och orkat inte leta upp vikterna, men här är ungefär...

    24-26 veckor, ner 40 gram, sedan låg han kvar på den vikten ett tag
    26-28 veckor, upp ca 6-10 gram i veckan tror jag
    28-34 veckor, upp ca 30-50 gram
    34-38 veckor, upp ca 50-100 gram
    38-40 veckor, upp ca 100-150 gram
    0-4 månader korrierat, upp ca 100-150 gram i veckan
    4-6 månader korr., upp ca 120-200 gram i veckan

  • Livsglädjen

    Hur mycket för tidigt är hon född?
    Min erfarenhet av BVC är att de inte alltid har särskilt bra koll på hur/vad/när de ska kolla prematurer, iaf om de är mycket för tidigt födda. Jag och flera av mina vänner (extrempreaturmammor) har råkat ut för "idiotiska" BVC-råd.

    Nu minns jag ingen viktökning alls när jag sitter här...

    Har det bara hänt en enda vecka har ju dessutom BVC egentligen inget att gå på...

  • Tualisa

    Alva gick upp ca 150-200 gram i veckan första månaderna.. nu går hon bara upp 100 gram eller mindre varje vecka. Min bvc sköterska är ej orolig, men jag är nojjig över  vikten. Beror ju på hur mycket dom vägde när dom föddes oxå


    Lilla Alva är här
  • ÄngelnDennis

    Onsdagen: 2770 gram (vart urskriven från neo)
    Fredagen: 2860 gram
    Tisdagen: 3040 gram
     
    På dem 6 dagarna har han gått upp: 270 gram.

    Han föddes 7 veckor för tidigt. Han ska vägas igen på måndag.

    Hur ska man veta vad som är lite eller mycket? Min gosse vägde 2737 gram när han föddes.

  • Bobbenn

    Nyfödd 3910 g
    1 mån 4995 g
    2 mån 5135 g
    3 mån 5950 g
    4 mån 6053 g
    5 mån 6250 g
    6 mån 7040 g
    7 mån 7525 g

    alltså ca 100 - 200 g i veckan

  • Livsglädjen

    TS: Oroa dig inte!!!
    På en vecka kan de ju inte ge någon prognos hur det ska bli framöver...
    Om kurvan har "planat ut" lite en vecka så kan den stiga dramatiskt veckan efter. Barn växer ju väldigt ojämt. Om ditt barn hade varit extremprematur så hade det kanske varit mycket viktigare att vikten ökade HELA TIDEN, BVC kan som sagt tidigare vara lite osmidiga vad gäller yttranden om vikt och tillväxt och utveckling i största allmänhet.
    Ditt barn har ju inte tappat i vikt eller inte gått upp alls.
    Ta det lugnt och invänta nästa vägning och ta det från den vägningen...

  • knäppisen
    ÄngelnDennis skrev 2008-11-01 13:46:44 följande:
    Onsdagen: 2770 gram (vart urskriven från neo)Fredagen: 2860 gram Tisdagen: 3040 gram På dem 6 dagarna har han gått upp: 270 gram. Han föddes 7 veckor för tidigt. Han ska vägas igen på måndag. Hur ska man veta vad som är lite eller mycket? Min gosse vägde 2737 gram när han föddes.
    Det ser du på tillväxtkurvan. har du ingen egen i din BVC-bok så be att få titta på BVCs kurva nästa gång du är där. Då ser du om han följer sin kurva, eller om han hoppat upp eller dalat ner nån gång.
  • Lottilott76

    Min dotter kom också 6 veckor för tidigt, hon skulle kommit imorgon enligt bf. Senast vi vägde henne hade hon ökat 500 g på 9 dagar, men sen så äter mest hela tiden också

  • ÄngelnDennis

    Lillkillen har gått upp bra senaste veckorna, trodde att detta skulle plana ut nu, men nej. vägde honom för 10 dagar sedan och då vägde han 3760 och idag hade han gått upp till 4480, 720 gram på 10 dagar. Är det nån som vet på ett ungefär när "växtperioden" planar ut? det är nog väldigt olika.. men nyfiken Förlåt ts att jag låna din tråd.

  • BebisVagga

    ibland gick gabriel upp 100 g o ibland 300g..

    nu när han e snart 3.5 månad korrigerad e det ca 900g i månaden

  • sussieMäkynen

    Min bebis föddes i v 34+6 och går upp lite över ett kilo i månaden...Han är 4 månader nu

Svar på tråden hur mycket går erat barn upp i vikt varje vecka??