• Indy500

vad ska jag tänka på när jag ska flytta vinbärsbuskarna?

...blev lite fel nyss.. försöker igen

Måste flytta 3 vinbärsbuskar.. vad ska jag tänka på?
    Gräva djupt?
    Nya platsen?

Även en rabarber"tuva".. Hur djupt måste jag gräva då?

• Svar på tråden vad ska jag tänka på när jag ska flytta vinbärsbuskarna?
  • AnnaGBG

Först måste du dock iordningsställa den nya växtplatsen. Gräv ett ganska brett och djupt hål. Häll i ny plantjord och vattna inte.

Sen klipper du ner alla grenarna till 10-15 cm över mark och spadgräver runt om den i en ganska vid cirkel. Den ska vara lika stor som buskens omkrets. (Bäst att göra det innan du klipper av grenarna.)

Arbeta dig sen neråt och inåt tills du hittar rötterna. (Det gör inget om de allra finaste/tunnaste stryker med.) När du sen hittar de lite grövre, delar du roten mitt itu med spaden och drar upp en halva i taget med hjälp av spaden. (Du får gräva rätt djupt, för de har långa rötter.) De grova rötterna ska du försöka spsra.

Lyft sen över halvorna till den nya växtplatsen och då kan du frisera roten lite med en sekatör så att den inte är för spretig. Sätt ner den. Fyll på mer plantjord och tryck till. Vattna rikligt.

Detta kopierade jag från Odla.nu.

• Indy500

oj, varför ska man dela den? o klippa ner allt..

• AnnaGBG
    Indy500 skrev 2008-10-28 22:24:50 följande:
    oj, varför ska man dela den? o klippa ner allt..
    Ja, detta gällde en väldigt stor buske, man behöver ju inte dela. Jag googlade på "dela vinbärsbuskar" och hittade massor. Ta och kolla runt lite.
  • JAG är BÄST

Du klickar på den röda handen uppe i högra hörnet och sedan radera eget i rullisten.

• AnnaGBG
    AnnaGBG skrev 2008-10-28 22:27:30 följande:
    Ja, detta gällde en väldigt stor buske, man behöver ju inte dela. Jag googlade på "dela vinbärsbuskar" och hittade massor. Ta och kolla runt lite.
    NEJ! INTE "dela"! "flytta" menar jag!
  • veera

Vinbärsbuskarna skulle jag flytta på våren då tjälen just gått ur marken. Gräv upp en så stor jordklimp som du orkar hantera och gräv ner den i marken på det nya stället. Klipp gärna ner de kvistar som du ska ta bort nere vid marken, lämna inga stumpar. Du kan gärna ta bort ca 1/3 av busken eftersom du också minskar på rötterna. Du behöver inte beskära alla grenar.

Rabarber går bra att flytta tidigt på våren. Rabarber har en stor rotklimp, försök få med så mycket du kan uch vattna bra första året efter flytten.
    Lycka till.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Ciccilionaa

Vår erfarenhet av vinbärsplantor är att de tål vad som helst!
    De vi har är säkert minst 20-25 år gamla. De växer bra.
    Ett antal gånger har vi kapat ned en och annan, då vi tyckt att de varit i vägen. Men de växer upp igen och brer ut sig som aldrig förr.
    Har även flyttat på en av dem och den har tagit sig bra, och vi har nog inte varit så vänliga mot den.

Kanske har vi bara haft tur!

Lycka till!
    C

Svar på tråden vad ska jag tänka på när jag ska flytta vinbärsbuskarna?