• Rosesarered

Frisörtips sökes, tunna ur håret själv

Hur tunnar man ur hår själv. Har läst om effileringssax, rekommenderas enkelsidig eller dubbelsidig?

Hur håller man när man klipper? Skall man klippa vågrätt därifrån man vill att håret skall avtunnas eller lodrätt och neråt?

Håret som ska tunna ut är en frisyr som är klippt rakt av precis ovanför axlarna. Håret har jämna längder vilket gör att det ser och känns så tungt.

• Svar på tråden Frisörtips sökes, tunna ur håret själv
  • gagge

klipp upp det istället. Tunnar du ut en "hel" frisyr så kommer det fortfaranade vara tjockt inne vid botten vilket kommer resultera i att håret ser, tunnt , slitet och ovårdat ut på längderna.

Mina älskade två prinsessor!
  • Rosesarered

Han har fått det ut tunnat innan vilket ha givit en lite ballare look. Hur klipper man upp det så det blir snyggt på en kille?

• gagge

aha, det är till en kille... sorry fattade inte jag
    Ok, då hade jag inte klippt upp det... ta ensidig effileringssax, ta en pasé (låt säga 4 cm vågrätt och 1 cm lodrätt) förstår du vad jag menar? Klipp en gång från mitten på hela längden och sen ytterligare en gång lite längre ner och sen en typ 2 cm från där håret slutar.
    Lägg nu denna biten till sidan och gör samma tills du gått igenom håret. Tänk bara på att dom sista 5 cm upp till huvudtoppen där ska du bara tunna dom sista 2 momenten, så han inte får en massa friss som syns på överhåret.

Sen kan jag tänka mig att han har i vax el gelé va?! då kommer det bli snyggt.

• Rosesarered

gagge skrev 2008-10-29 08:17:50 följande:

aha, det är till en kille... sorry fattade inte jag Ok, då hade jag inte klippt upp det... ta ensidig effileringssax, ta en pasé (låt säga 4 cm vågrätt och 1 cm lodrätt) förstår du vad jag menar?

Tänk bara på att dom sista 5 cm upp till huvudtoppen där ska du bara tunna dom sista 2 momenten, så han inte får en massa friss som syns på överhåret.
    Detta förstod jag inte så mycket av, tack för att du tar dig tid att svara
  • Rosesarered

Läste någonstans "Istället för att klippa håret "vågrätt", så klipper du "lodrätt" längsrt ner i topparna."

• gagge
    Rosesarered skrev 2008-10-29 08:30:08 följande:
    Läste någonstans "Istället för att klippa håret "vågrätt", så klipper du "lodrätt" längsrt ner i topparna."
    eee ok, så gör inte jag och jag har utbildning jag klipper diagonalt eller vågrätt.
  • Flippen
    gagge skrev 2008-10-29 08:17:50 följande:
    aha, det är till en kille... sorry fattade inte jag Ok, då hade jag inte klippt upp det... ta ensidig effileringssax, ta en pasé (låt säga 4 cm vågrätt och 1 cm lodrätt) förstår du vad jag menar? Klipp en gång från mitten på hela längden och sen ytterligare en gång lite längre ner och sen en typ 2 cm från där håret slutar.Lägg nu denna biten till sidan och gör samma tills du gått igenom håret. Tänk bara på att dom sista 5 cm upp till huvudtoppen där ska du bara tunna dom sista 2 momenten, så han inte får en massa friss som syns på överhåret.Sen kan jag tänka mig att han har i vax el gelé va?! då kommer det bli snyggt.
    När du skriver 4 cm vågrätt och 1 cm lodrätt, menar du då att du tar hår från en yta på ca 4x1 cm?
    När jag sedan håller i detta håret, klipper jag då från sidan eller uppifrån och ner?
  • gagge

från sida eller uppifrån.. fattar inte

• Eleonora73

Kanske lättare (och värt pengarna) att gå till en frisör, inte roligt om det går åt pipan.

• Rosesarered

Vilka saxmärken har frisörerna? Rekommenderas fler taggar?

• AzurEyes

hej:) ja e frisör och ja, man kan klippa ur håret själv med en effileringssax men att få hjälp av någon är att rekommendera, speciellt baktill..du klipper det vågrätt ca 1 dm från hårbotten(på längden av hårstråna), detta gör att längderna inte ser lika tunga och ihop klumpade ut..men tänk på att de kortare stråna kan lyfta upp de långa när de växer ut så klipp inte hela håret eller för tätt med sån sax och inte heller högst upp för då syns ju de kortare stråna och det ser uppklippt ut..
    jag brukar sätta upp det översta håret först några cm av det i en hårklämma och sedan klippa igenom några cm av det som är under, sedan dela upp några cm under det osv och jobba mig neråt..svårt att förklara när man inte kan visa men det finns säkert på youtube:) man kan ju även gå till en frisör och be de göra det, man brukar kunna få det billigare om man bara vill klippa ur det..

• AzurEyes

på en kille kan man göra likadant beroende på hur långt håret är..då kan man klippa ur det ända från hårbotten om de har tex 1 dm eller kortare hår..är tom enklare på killar då det inte syns lika mycket..

Svar på tråden Frisörtips sökes, tunna ur håret själv