• Anonym

Nån med erfarenhet av Skolios

Jag är runt 40 år och fick besked om att jag har skolios. Röntgen visade alltså att jag har det. Det bekräftade min ryggont.

Jag är nu arbetslös men arbetsförmedlingen säger att jag måste ta vad som helst. Hur skulle de resonera om de fick veta om min diagnos tror ni? Ta tunga arbete inom vården tex som assistent. Känner att jag inte skulle klara av det för det är tungt.

• Svar på tråden Nån med erfarenhet av Skolios
  • Anonym (thea)

Jag har skolios och har än så länge (34 år) inte haft ont av det. Det beror ju naturligtvis på hur mycket ryggraden är krökt. På mig syns det inte utanpå men fick ändå ha korsett som barn (under 1-års tid) för att räta upp ryggen (vet egentligen inte om det hjälpte så mkt då jag slarvade med att använda den). Viktigt är att träna, en stark rygg håller för det mesta! Jag har arbetat inom många branscher utan problem, men det är klart, har du läkarintyg på att din rygg värker så tar säkert af hänsyn till det. Skolios är faktiskt inte så ovanligt som man kan tro. Läste senast för någon vecka sedan att Petra Nielsen (sångare, artist, dansare) även hon har skolios...

• Anonym

Jag har inte tidigare haft ont av ryggont. Nu idagarna fick jag besked om att jag har skolios. Har inte vetat om det tidgare. Är det medfött alla gånger eller fån man skolios som vuxen också?

• Betty Boop
    Anonym skrev 2008-10-29 10:43:56 följande:
    Jag har inte tidigare haft ont av ryggont. Nu idagarna fick jag besked om att jag har skolios. Har inte vetat om det tidgare. Är det medfött alla gånger eller fån man skolios som vuxen också?
    Skolios är alltid medfött. Man behöver inte ha besvär av det alls. Eller så kan besvären uppkomma när man är äldre pga av slitningar. Jag skolios och har inte haft besvär som yngre, men började känna av ryggont i 20-årsåldern. Skaffa ett läkarintyg på att du inte kan ta arbete med tunga lyft. Det fick jag när jag var arbetslös.
  • Anonym

Betty Boop

Vad kostar ett sådant intyg?

• Betty Boop
    Anonym skrev 2008-10-29 16:24:55 följande:
    Betty BoopVad kostar ett sådant intyg?
    Det du får betala för är bara själva läkarbesöket.
  • Anonym

Forskning runt skolios säger att man inte får mer ont i ryggen än någon som inte har skolios. Men har du förslitningar i ryggen så kan ju det ge upphov till smärta. Det kan också vara så att du behöver träna upp ryggen (inte föär att du kan träna bort skoliosen) men för att slippa ha ont i ryggen.

De flesta skolioser är medfödda (fast det betyder inte att dom syns när man är nyfödd). Utan att man har en predisposition till att få skolios. Man kan också får skolios efter trauma (men det skulle du ju veta om).

Läs om ryggont och forskning så får du lite mer kött på benen.

• Anonym

Betty Boop!

Tror att privat vårdcentral som Carema tar ut en avgift på över minst 1500 ( För intyg )

• Betty Boop
    Anonym skrev 2008-10-29 18:20:05 följande:
    Betty Boop!Tror att privat vårdcentral som Carema tar ut en avgift på över minst 1500 ( För intyg )
    Ojdå! Måste du gå privat då? Jag gick till min husläkare på den "vanliga" vårdcentralen.
  • Neelah

Jag har också skolios och jobbade utan problem inom vården i 8 år. Min skolios sitter så att min rygg är stel (böjen sitter i svanken så att den liksom är böjd åt fel håll). Jag har inte ont av min skolios om man bortser från att jag inte kan böja mig framåt och sitta ihopsjunken. Men det är nog mer en fördel än en nackdel, för jag har ju en naturligt bra hållning och måste lyfta rätt (böja knäna istället för ryggen).

• Anonym

Fan här är det bara privata vårdcentraler

Svar på tråden Nån med erfarenhet av Skolios