• Yanksan

Sälja bil privat (på ex blocket)

Hej! Ska nu sälja vår gamla bil då vi köpt en ny. har två frågor:

1. Tyvärr gick inte bilfan igenom besiktningen utan bromsskivorna måste bytas, pga slitage. Även ena styrleden ska bytas. Summan av detta kalaset blir ca 3500 spänn. Hade hoppats få 20 000 för bilen. Är det värt att fixa den innan försäljning eller ska jag gå ner i pris o sälja den i befintligt skick? vad tror ni är bäst?

2. Vad ska man tänka på när man säljer bilen privat på ex blocket? Tips o erfarenheter mottages tacksamt, då jag är nybörjare!

Tack!

• Svar på tråden Sälja bil privat (på ex blocket)
  • Pixboy

Tror helt klart det är lättare att få den såld om den är fixad och besiktningen är klar. Personligen skulle jag inte köpa en bil som inte klarat besiktningen.

Tips för försäljning. Lätt ut många bilder på bilen. Framifrån och bakifrån från utsidan. Men också fram och baksäte in i bilen och kanske också bagaget. Bilder säger mer än tusen ord.

Skriv så mycket info som möjligt om bilen, men tänk på att vara noga med stavning och textlayout. En snygg annonstest gör att folk får ett bättre första intryck

Lycka till

• Yanksan

Tack för tipset! Är inne på sama linje, dvs att fixa bilen först. Känns bara surt med tanke på att det är ganska mycket pengar som jag nog inte kommer få tillbaka...

• Gorban

Håller med om att bilen måste fixas först. Då hittar du lättare köpare.

När du lägger ut annonsen på blocket så håll ut. Det är inte så att man blir nerringd direkt men till slut blir de flesta bilar sålda.

Kom ihåg att åka med om någon ska provköra bilen så att de inte försviner med den. Det är du som säljare som ska posta del 2 av registreringsbeviset till vägverket för registrering av ägarbyte.

Här finns exempel på kontrakt vid försäljning av begbil ifall man vill använda det:

www.konsumentverket.se/Documents/bilar/kopekontrakt_bilar.pdf

Här är ett exempel på en bra annons. Min egen :)

www.blocket.se/vi/18662099.htm

• Docendo díscimus