• Yanksan

Sälja bil privat (på ex blocket)

Hej! Ska nu sälja vår gamla bil då vi köpt en ny. har två frågor:

1. Tyvärr gick inte bilfan igenom besiktningen utan bromsskivorna måste bytas, pga slitage. Även ena styrleden ska bytas. Summan av detta kalaset blir ca 3500 spänn. Hade hoppats få 20 000 för bilen. Är det värt att fixa den innan försäljning eller ska jag gå ner i pris o sälja den i befintligt skick? vad tror ni är bäst?

2. Vad ska man tänka på när man säljer bilen privat på ex blocket? Tips o erfarenheter mottages tacksamt, då jag är nybörjare!

Tack!

• Svar på tråden Sälja bil privat (på ex blocket)
  • Pixboy

Tror helt klart det är lättare att få den såld om den är fixad och besiktningen är klar. Personligen skulle jag inte köpa en bil som inte klarat besiktningen.

Tips för försäljning. Lätt ut många bilder på bilen. Framifrån och bakifrån från utsidan. Men också fram och baksäte in i bilen och kanske också bagaget. Bilder säger mer än tusen ord.

Skriv så mycket info som möjligt om bilen, men tänk på att vara noga med stavning och textlayout. En snygg annonstest gör att folk får ett bättre första intryck

Lycka till

• Yanksan

Tack för tipset! Är inne på sama linje, dvs att fixa bilen först. Känns bara surt med tanke på att det är ganska mycket pengar som jag nog inte kommer få tillbaka...

• Gorban

Håller med om att bilen måste fixas först. Då hittar du lättare köpare.

När du lägger ut annonsen på blocket så håll ut. Det är inte så att man blir nerringd direkt men till slut blir de flesta bilar sålda.

Kom ihåg att åka med om någon ska provköra bilen så att de inte försviner med den. Det är du som säljare som ska posta del 2 av registreringsbeviset till vägverket för registrering av ägarbyte.

Här finns exempel på kontrakt vid försäljning av begbil ifall man vill använda det:

www.konsumentverket.se/Documents/bilar/kopekontrakt_bilar.pdf

Här är ett exempel på en bra annons. Min egen :)

www.blocket.se/vi/18662099.htm

• Docendo díscimus

Köparen kan även pruta ned det. vår blev det fån 24000 till 18000 - och köparen  ville göra det fler gånger.

• Gorban

Docendo díscimus skrev 2008-10-30 15:54:32 följande:

Köparen kan även pruta ned det. vår blev det fån 24000 till 18000 - och köparen  ville göra det fler gånger.
    Därför ska man sätta ut bilen till ett pris som innehåller prutmån så att du till slut hamnar på vad du ville ha. Kolla också andra annonser på liknande bilar och sätt ett pris som i alla fall ligger i den undre halvan bland dessa. Många har för stora förväntningar på hur mycket de kan få ut för sin bil.
  • Yanksan

tack för alla tips! Är lite nervös för det där med provkörningen, tror jag sätter mannen på att åka med. Jag menar tänk om det är värsta pervot som vill provköra o kör ut på nån skogsväg... Hmmm nu ska jag inte rita fan på väggen.

Har kollat på andra likadana bilar o tror att det pris jag vll ha är ganska rimligt, min bil har gått väldigt få mil för sin ålder så det hoppas jag att folk fattar!

• Baronessan

* Fixa bilen och besiktiga (väl värt att göra det även om ni inte "vinner" på det så får ni nog igen pengarna iaf).
    * Skriv en bra/informativ annonstext (Gorbans exempel är bra).

* Bra foto (räcker med ett bra foto hellre än fem taskiga).
    * Lägg till lite prutmån i priset, men tänk på att inte lägga er för högt. Jämför priser!

* Åk med under provkörningen.

* Kolla legitimation på köparen.

* Skriv ett köpekontrakt.

* Posta regbeviset tillsammans med köparen.
    * Se till att få pengarna innan du lämnar ifrån dig bilen.

Vi la in vår gamla 945:a igår kväll på Blocket och blev av med den idag!

• Yanksan
    Baronessan skrev 2008-11-03 23:27:34 följande:
    * Fixa bilen och besiktiga (väl värt att göra det även om ni inte "vinner" på det så får ni nog igen pengarna iaf).* Skriv en bra/informativ annonstext (Gorbans exempel är bra). * Bra foto (räcker med ett bra foto hellre än fem taskiga).* Lägg till lite prutmån i priset, men tänk på att inte lägga er för högt. Jämför priser! * Åk med under provkörningen. * Kolla legitimation på köparen. * Skriv ett köpekontrakt. * Posta regbeviset tillsammans med köparen.* Se till att få pengarna innan du lämnar ifrån dig bilen.Vi la in vår gamla 945:a igår kväll på Blocket och blev av med den idag!
    Shit det var snabba ryck! Vad fick ni för den? var ni nöjda med priset!

Just nu håller jag på att kolla upp om det finns någon som akn fixa bilen billigt om jag köper reservedelarna... Vill inte lägga ut drygt 3500 på bilen...
  • bipsiebop

Du kan ju testa att lägga ut den innan den är fixad o då gå ner i pris. Det beror ju lite på vad d är för bil oxå hur pass attraktiv den är. Sen kan du ju ändå kolla upp om ngn kan hjälpa dig att fixa till den, får du inga svar på annonsen kan du ju uppdatera den när felen är åtgärdade.

Är det en prisvärd bil med som du säger rel få mil och den inte är belagd med körförbud ännu så kan det gå å sälja den ändå till ngn som kan skruva själv.

Har sålt bilar som haft tvåor utan att de varit åtgärdade, det beror som sagt mkt på bilen i övrigt och vilken typ av tvåor det är.

• sparco

Från en som flitigt säljer / köper bilar.....

-Sätt priset så att du tycker att det är prutat och klart.

-Pröva med att sätta ut den innan felen är lagade.

-Bestäm träff vi ex en mack eller nån annan vanlig plats.

-Posta ägarbytespappren gemensamt omg!

Jag kan nog komma på fler tips om ett tag.....

• Pixboy

När vi pratar bilar och blocket. Vad har ni för åsikter om "blocket försäkringen/garantin"?

Är det något som man som köpare vill ha?

• Gorban
    Pixboy skrev 2008-11-06 16:42:09 följande:
    När vi pratar bilar och blocket. Vad har ni för åsikter om "blocket försäkringen/garantin"?Är det något som man som köpare vill ha?
    Jag har sålt en bil med den försäkringen och köparen sa att det var en anledning till att han vågade köpa bil privat. Ju nyare och dyrare bilen är desto bättre med begagnatförsäkringen tror jag. Dessutom blir det en konkurensfördel då långt ifrån alla annonser har den försäkringen.
Svar på tråden Sälja bil privat (på ex blocket)