• Lekia

"WT-namn" detta nypåfunna fenomen...

Har läst såå många trådar om diskussionen ang just hurvida vissa namn skulle påvisa att föräldrarna till dessa barn med WT-namn skulle tillhöra underklass och vara tämligen outbildade.
    Har tom läst att vissa målar upp den "mörka framtid" dessa barn går till mötes (kriminalitet, droger, prostitution et.) just pga avv att "leva upp" till sina namn???!!!!

Min fundering är därför...

Om barnen nu heter KARL KIAN, resp. LEIA ALICE. Vilket samhällskikt tillhör deras föräldrar

• Svar på tråden "WT-namn" detta nypåfunna fenomen...
  • Baby Ru

Men det är väl i o f s inget särskilt nytt fenomen? Det är ju precis samma resonemang som fördes kring de så kallade "Y-namnen" för inte så länge sedan; då tycktes det ju som att alla som hette Conny, Ronny, Sonny, Lenny, Benny etc var predestinerade för ett liv i kriminalitet och bus. Sedan är väl just uttrycket White trash bara ytterligare en sak som vi anammat från den amerikanska kulturen.

• Beckiz86

Jag tycker att hela alltet med att man klassar människor efter deras namn är helt otroligt löjligt. Folk kommer på saker för att kunna racka ner på andra. Upprepar : Otroligt löjligt :)

• Caranlachiel
    Baby Ru skrev 2008-10-29 11:37:54 följande:
    Men det är väl i o f s inget särskilt nytt fenomen? Det är ju precis samma resonemang som fördes kring de så kallade "Y-namnen" för inte så länge sedan; då tycktes det ju som att alla som hette Conny, Ronny, Sonny, Lenny, Benny etc var predestinerade för ett liv i kriminalitet och bus. Sedan är väl just uttrycket White trash bara ytterligare en sak som vi anammat från den amerikanska kulturen.
    Tänkte också påpeka detta.
    Vecka 20 - and counting!
  • Lekia

Jag tänkte väl mera på att vi fått en mindre trevlig benämning på namn som ska accosiera til något negativt för vissa. Sen fanns ju inte många av namnen som idag anses av vissa vara wt

• Alisa

Ja jösses, min dotter heter Leia Liv. Vad är det för liv jag dömt henne till!!!

Nej det enda jag tycker gällande namn som ser outbildat (WT?) ut är barnnamn som är felstavade enligt språkregler, och därför uttalas på ett annat sätt än föräldern önskar.
    Men inte blir det prostitution för det barnet per automatik    utan det värsta är väl att få rätta personer som säger fel. I-landsproblem.

• Caranlachiel

Jag tycker det är konstigt med folk som faktiskt TROR att bara för att barnet har ett "WT-namn" så kommer dess liv se ut på ett visst sett, och/eller att det handlar om outbildad underklass.

Däremot har jag all förståelse för att man gör vissa associationer. Det gör man ju med allt. Hjärnan funkar ju så, den vill sortera och stoppa saker i fack baserat på vad man tidigare upplevt.

Men nej. Namn och namn och inget annat.

Vecka 20 - and counting!
  • Miss Lau

Namn är bara namn och individen har ändå möjlighet att påverka sitt liv. Men jag tycker inte att man ska blunda för att Cewin och Thindra kommer drabbas av diverse fördomar pga sina namn.

Och som andra redan skrivit, det är inget nytt fenomen att olika sociala grupper ger barnen olika namn. Och olika sociala grupper har större/mindre representation i olika sammanhang. Man blir alltså inte kriminell för att man heter en viss sak men vissa grupper löper en högre risk att bli kriminella.

• Ablan

det är vä egentligen inget nytt påfund och man brukar väl inte kalla det wt namn, när de har gjorts undersökningar så döper höginkomsttagare oftare sina barn till namn som karl, viktor, johan, philip, anna, emma, viktoria osv.
    medan det är vanligare att låginkomsttagare döper sina barn till namn som kevin, stacey, novelle osv.
    det betyder ju inte att man måste bli på ett visst sätt pga sitt namn.

Sidfot
  • FrökenBokmal

Jag håller med om att det inte är ett nytt påfynd utan endast ett nytt sätt att kalla det på. Jag är däremot övertygad om att ett namn påverkar den som ser det i olika situationer. Det har jag tänkt på i mitt jobb när vi har diskuterat ansökningsbrev t.ex. Dessutom är detta inte endast ett svenskt fenomen: Läs mer här t.ex. women.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/women/families/article2167868.ece (på engelska)

• Themis

Tror och tror. Jag vet flera lärare som anser det mer eller mindre bevisat av erfarenhet...

• Kusinen från landet

Jag har hört (OBS: bara hört, kan inte hänvisa till någon rapport) att det finns fler VD:ar som heter Göran än det finns kvinnliga VD:ar.

Men jag tror nog inte att det har med namnet att göra, snarare åldersgruppen som är aktuell för VD-poster...

Lite OT kanske.

• C r e d o

Men det här med att många kriminella har ett y-namn då, stämmer detta eller är det bara hörsägen?

Jag för min del vet knappt vad WT-namn är... Mina heter Edwin, Elliot och Alicia, är något av de namnen WT?

• LilliNor

Y namnen är statistik. Och när jag hörde det brast jag ut i ett as garv för där jag kommer ifrån har alla kriminella, knarkare eller  alkisar namn med ett Y i så där stämde det ju. Det är en lite håla med massar olika generationer och alla jag vet om som åkt ut å in har dessa namn. Intressant , sen finns det ju helt klart människor på kåken med ett s och j och m i åxå..  Min son heter Carl ska han bli kung då eller?

Svar på tråden "WT-namn" detta nypåfunna fenomen...