• raspberryrevolution

VAd är det för skillnad på en sömmerska och skräddare?

• Svar på tråden VAd är det för skillnad på en sömmerska och skräddare?
  • Okaa san

en skräddare syr ju plagg på förfrågan, som är gjort efter exakt dina mått, en sömmerksa syr lite av varje..

Life i fragile
  • bisektris

"En skräddare är en hantverkare som förfärdigar kläder på beställning. Det finns herr- och damskräddare. Skräddare arbetar med tung sömnad (kostmer, rockar och tjockare tyger med mellanlägg) till skillnad från sömmerska som arbetar med lätt sömnad (klänningar m.m., ofta utan mellanlägg). Det finns ännu många skräddare här i landet, även om flera av dem försvann under industrialiseringen och moderniseringen på 1800-talet.

Förr var skräddarna ett eget skrå med speciella privilegier. Privilegierna försvann med skråsystemets upphävande i mitten av 1800-talet. Men än idag kan man ta skräddargesällbrev och skräddarmästarbrev.

Under 1900-talet växer konfektionsindustrin och att gå till skräddare för att få sina kläder uppsydda blir allt ovanligare. Numera är det snarast ett lyxfenomen, eftersom priserna har stigit i takt med att antalet skräddare har minskat och i takt med att alternativen har blivit desto fler. Skräddade kläder formges efter kroppen i och med att det sys upp efter kundens egna mått vilket ger en perfekt passform, helt överlägsen den bästa konfektion (förutsatt att skräddaren är kvalificerad). En skräddarsydd kostym eller dräkt är idag så dyr att få har råd att köpa en."

• raspberryrevolution

Okaa san skrev 2008-10-29 11:45:35 följande:

en skräddare syr ju plagg på förfrågan, som är gjort efter exakt dina mått, en sömmerksa syr lite av varje..
    men en sömmerska kan väl oxå sy efter mina mått ?!
  • raspberryrevolution
    bisektris skrev 2008-10-29 11:46:47 följande:
    "En skräddare är en hantverkare som förfärdigar kläder på beställning. Det finns herr- och damskräddare. Skräddare arbetar med tung sömnad (kostmer, rockar och tjockare tyger med mellanlägg) till skillnad från sömmerska som arbetar med lätt sömnad (klänningar m.m., ofta utan mellanlägg). Det finns ännu många skräddare här i landet, även om flera av dem försvann under industrialiseringen och moderniseringen på 1800-talet.Förr var skräddarna ett eget skrå med speciella privilegier. Privilegierna försvann med skråsystemets upphävande i mitten av 1800-talet. Men än idag kan man ta skräddargesällbrev och skräddarmästarbrev.Under 1900-talet växer konfektionsindustrin och att gå till skräddare för att få sina kläder uppsydda blir allt ovanligare. Numera är det snarast ett lyxfenomen, eftersom priserna har stigit i takt med att antalet skräddare har minskat och i takt med att alternativen har blivit desto fler. Skräddade kläder formges efter kroppen i och med att det sys upp efter kundens egna mått vilket ger en perfekt passform, helt överlägsen den bästa konfektion (förutsatt att skräddaren är kvalificerad). En skräddarsydd kostym eller dräkt är idag så dyr att få har råd att köpa en."
    ah!
  • raspberryrevolution

så om jag har en klänning som är utsliten, men vill ha en likadan, ska jag vända mig till en sömmerska

• Okaa san

Jo men oftast dom som kallas sig sömmerska, (i mina ögon och vad jag har lärt mig) syr även andra saker som inte är måttbeställa, utan efter färdiga mönster etc, jag gick en 5 årig utb textil och konfektion, där via har jag fått info. och en skräddare kan man säga ät snäppet bättre än sömerska.

raspberryrevolution skrev 2008-10-29 11:46:52 följande:
    Okaa san skrev 2008-10-29 11:45:35 följande:men en sömmerska kan väl oxå sy efter mina mått ?!
    Life i fragile
  • Stormorsan

Skillnaden är vad jag begriper utbildningsnivån. Skräddare har högre utbildning än sömmerska.

• Lillfjant
    Stormorsan skrev 2008-10-29 14:36:14 följande:
    Skillnaden är vad jag begriper utbildningsnivån. Skräddare har högre utbildning än sömmerska.
    Nja, snarare annan inriktning på utbildningen.
    Jag gick skrädderiprogrammet på gymnasiet (3år) och ville man fortsätta utbilda sig efter det så fanns det herrskrädderi, damskrädderi eller klänningssömnad. Alla tre var på 1,5 år och gav möjlighet att avlägga gesällprov. Så det var ju lika hög utbildning för alla.
    Men jag gissar på att det heter klänningsömmerska just för att det oftast var kvinnor som sydde de typen av plagg till andra kvinnor. Sömmerska var nog det kvinnliga namnet på skräddare som hänger kvar fortfarande ibland.
    Tror inte det var vånga kvinnor som ville gå till en man för att få en klänning uppsydd (förr, idag är det ju annorlunda.)
    Det här är ju min gissning bara
Svar på tråden VAd är det för skillnad på en sömmerska och skräddare?