• BabyJay

Hur beräkna pastasallad??

Ska göra pastasallad till dotterns välkomstfest. Den ena med kyckling och den andra med kassler. Pasta & grönsaker i båda. Hur ska jag beräkna hur mycket kött/grönsaker/pasta jag behöver? Hur mycket går det åt per person?
    Det blir 45 gäster. Funderade på om man ska göra 30 portioner av varje. Är dte bra tror ni?

Någon som vet? Tacksam för svar!

Mamma till Freja, född 080706
  • Svar på tråden Hur beräkna pastasallad??
  • anorca

När man beräknar kött när man gör uppläggningsfat som man har till tex potatisallad. Så beräknar man 150-200g kött per person. Så jag kan tänka med att det går åt kanskr ca hälften när du gör pasta sallad efter som du strimmlar den. För ni ska kanske ha bröd och ost till kan jag tänka mig.
    Lycka till

• BabyJay

Ja, vi ska ha bröd/smör/ost till.
    Har räknat på ca 100 gr pasta, 100 gr kött per portion nu.

Mamma till Freja, född 080706
  • anorca

det låter som att det skulle räcka.Jag beräknar alltid fel,jag gör jämt för mycket,men hellre det än för lite.

Ett tips när du ska göra bröd är att om du vill underlätta lite för dig är att du köper brödmix för ljust brö. tror det är kungsörnen,står bland mjölet i butikerna iallafall.

När du gjort degen som det står på paketen, så blandar du ner ett ppk hackad knaperstekt bacon,vitlök,färsk rosmarin,lite flingsalt och små fin hackade ostbitar,(gärna parmesanost)
    idegen och gör små frallor av det. sen bakar du dom som står på paketet.
    vi gjorde på när vi hade dop nu för en månadsen, vi hade paj till. Så det måste vara lika gott till pastasallad

Svar på tråden Hur beräkna pastasallad??