• Mini08

    Navelsträngen runt halsen

    Kan navelsträngen sitta så hårt runt halsen att barnet dör i magen?

  • Svar på tråden Navelsträngen runt halsen
  • salamanca

    Nej, barnet är säkert i magen.
    Min kan ha navelsträngen runt halsen & det finns ingen risk innan själva förlossningen.
    Navelsträngen sträcks aldrig ut på det sättet i magen & blodflödet gör att den aldrig blir slapp på ett sådant sätt att den kan på något sätt strypa blodflödet på barnet.

  • Mini08

    tack för det lugande svaret! Man blir så orolig för minsta lilla nu när BF börjar närma sig.

  • AnneSophie
    salamanca skrev 2008-10-29 16:07:57 följande:
    Nej, barnet är säkert i magen.Min kan ha navelsträngen runt halsen & det finns ingen risk innan själva förlossningen.Navelsträngen sträcks aldrig ut på det sättet i magen & blodflödet gör att den aldrig blir slapp på ett sådant sätt att den kan på något sätt strypa blodflödet på barnet.
    Du har tyvärr fel.
    Moderator-Listo gav mig klamydia!
  • Sencha
    salamanca skrev 2008-10-29 16:07:57 följande:
    Nej, barnet är säkert i magen.Min kan ha navelsträngen runt halsen & det finns ingen risk innan själva förlossningen.Navelsträngen sträcks aldrig ut på det sättet i magen & blodflödet gör att den aldrig blir slapp på ett sådant sätt att den kan på något sätt strypa blodflödet på barnet.
    Min sambos syster plockades ut två månader innan BF för att navelsträngen slagit knut på sig själv och hon därför krympte istället för att växa.
  • Mumin75

    Ja, min sambo höllt på att dö på det viset och fick plockas ut med akut kejsarsnitt 6 veckor för tidigt.

  • AnneSophie
    Mini08 skrev 2008-10-29 16:09:03 följande:
    tack för det lugande svaret! Man blir så orolig för minsta lilla nu när BF börjar närma sig.
    Jag förstår att du är orolig, det är helt normalt. I slutet på graviditeten är det vanligt att man börjat nojja sig och tänka på olika scenarion som kan inträffa.

    Dock så är svaret på din fråga ett ja och inget annat. Tyvärr, får man ju tillägga.
    Men bara för att svaret är ett ja på en hypotetisk fråga så innebär det ju inte att något sådant ska hända din bebis.
    Moderator-Listo gav mig klamydia!
  • salamanca

    Enligt min läkare finns inte risken där.
    En knut på strängen är ju dock annorlunda. Då styps ju syre flödet från moderkaka till barn.
    Om moderkakans blodflöde till barnet fungerar är strängen sträckt. Den åldras ju mot slutet så kanske den kan bli slappare för vissa då?

  • planeraren

    salamanca
    Som sagt, du har fel. Min vän förlorade sin son för två månader sedan efter att han fått navelsträngen snurrad runt halsen för många varv. Han dog två dagar innan BF och hon fick föda fram en död pojke.

    Hur kan man skriva att man är 100% säker på sitt svar när man har så fel? Detta har hänt flera gånger men är inte speciellt vanligt som tur är TS.

Svar på tråden Navelsträngen runt halsen