• smultronpuss

Tips på annorlunda tal?!?

Så var det detta med tal på bröllop, en nära vän till mig "sommarfamiljebrorsan" ska gifta sig och jag vill hålla tal. Vill göra något annorlunda, roligt och verkligen bra. Har fått ett förslag att visa diabilder och spåna kring dem...

men jag vet inte...
    blir jätteglad och tacksam för all hjälp jag kan få !!!(inga svar på Bröllopstorget faktiskt...)

• Svar på tråden Tips på annorlunda tal?!?
  • Stina B

Tycker ditt eget förslag med diabilder var bra!
    Det gjorde vi till en kompis till mig när hon gifte sig.
    Vi var några stycken som letade fram roliga fotografier på bruden och sedan satte vi passande text till. Ett riktigt lyckat/roligt bildband blev det faktiskt!

Lycka till!

• MalinI

På vårat bröllop så gjorde en av tärnorna som en frågesport om oss i stället för tal. Vi fick svara på frågor om varandra.
    Hur vi skulle reagera i vissa situationer. Vilka möbler som skulle slängas om vi måste slänga ut osv Sen så la hon upp det som ett tv shops erbjudande.. Om ni klarar denna fråga så får ni två timmars barnvakt osv..
    Klarar ni denna fråga nu så...
    Priset... Badolja, masssageolja och lite goskaer att ha i badet. Grönskaksdipp och lite sånt. Det var uppskattat.

• pl77

Jag ska vara brudtärna i augusti och jag är ingen direkt talare....så jag ska skriva en text och en annan killkompis till henne ska göra musiken.
    Det blir hennes alldeles egna låt som vi ev ska spela in på skiva och räcka henne efteråt.

• smultronpuss

tack för dessa, behöver mera...
    puttar upp

• tinna

Jag och min man höll tal på Smillas mammas bröllop. Hon är ett riktigt schlagerfreak så första tredjedelen av talet var skriven endast med hjälp av schlagertitlar. Ganska enkelt faktiskt, det är mycket löjliga texter i schlager... Sen gav vi lite äktenskapliga råd eftersom vi var så rutinerade i branschen, vi hade minsann varit gifta i 6 månader. Vi gjorde diagram över hur sexlusten förändrades och hur mannens pruttar och rapar ökade i takt med att mannen kände sig säker på att han han hade en kvinna i hamn. VI hade också ett åskmoln som vi höll upp när vi pratade problem och ett hjärta när vi gjorde en snuttepluttig avslutning. Jag var skitnervös innan för att ingen skulle fatta skämten men det verkade gå hem. Annars var folk bra artiga för dom skrattade på rätt ställen....

• smultronpuss

flyttar upp igen,
    vill kunna välja och vraka ...
    är bara nervös & desperat efter hjälp

• NISnobben

Vi gjorde en variant på det där med diabilderna som du skrev om!
    När min bästa vän gifte sig scannade vi in en massa roliga bilder på henne i olika situationer i datorn. Sedan spånade vi fram en massa ämnesområden som man kunde hitta på bilderna. Tex: killar, mode, familjen, pinsamheter etc. Sedan gjorde vi ett TP=Trivial Pursuit av det hela. Vi gjorde tårtbitar och frågor till varje ämne och om hon svarade rätt så fick hon en tårtbit. Sedan var det ju meningen att hon skulle ha en hel tårta när det var klart!! Vi fick hjälpa henne lite på traven men det gick jättebra och alla var helt imponerade av det vi gjort!
    Detta kanske blev lite rörigt, men jag hoppas att du förstår hur jag menar!
    Lycka till med ditt tal

Svar på tråden Tips på annorlunda tal?!?