När kunde era barn äta själv med sked?
Hur gamla var era barn när de kunde äta tex gröt eller barnmat med sked utan hjälp?
Hur gamla var era barn när de kunde äta tex gröt eller barnmat med sked utan hjälp?
Min pojke är 1 år och kan inte än. Jag försöker lite varje dag. Han kan föra skeden till munnen, men han lyckas inte riktigt få in maten. sen om man ger honom fria händer så tar han maten i händerna och slänger på golvet...
Min tjej är 1,5 år och hon är fortfarande ganska "klumpig" med skeden. Hon vänder den innan hon har kommit fram till munnen. Däremot äter hon bra med gaffel, men det funkar ju inte för gröt och liknande.
Min kille åt själv med sked från ca 8-9 månader. Fast då var det mest så att maten ramlade av skeden innan den kom till munnen.
När han var runt 11-12 månader så gick det felfritt med sked och även med gaffel. Fast fingermat skall vara fingermat.
Han är idag 17 månader och äter bra med bestiken, men tycker om att gegga lite med händerna ändå.
Min son är 13 månader och har inget intresse att äta själv. Vill inte ens hålla flaskan! Skeden är roligare att leka med
Vid 10 mån kunde dottern äta ordentligt med sked själv. Hon vägrade bli matad från ca 8 mån ålder, men från början fick jag lägga upp mat på skeden sen stoppade hon in den
Ja, så gör jag med. Jag lägger på mat och sen får han försöka, och sen smyger jag in egna skedar medan han håller på.
Min son som blir ett nästa vecka visar tydligt att han vill äta själv, så han får en sked också tar jag en.
Det går faktiskt riktigt bra trots att vi bara kört så här i nån vecka, dock så matar jag "mellan" hans tuggor. Han kladdar ibland när han börjar bli mätt eller inte är riktigt hungrig.
Men kladd får man räkna med och hela han hamnar under kranen minst två gånger om dagen! :D
Har ni något tips på hur jag kan få honom intresserad av att äta sj? För en sked har han redan men den leker han med, vill knappt peta i maten med fingrarna!
vid 1 år typ. fast det var ju knappast någon vacker syn *haha* men hon kladdar rätt bra fortfarande och nu blir hon 2 år...
vid 1 år ungefär. Kommer ihåg att han åt tårta själv på sin ett-års dag.