• Skimra

Bröstmjölk i näsan vid förkylning?

Ni som gett bröstmjölk i näsan vid förkylning, hur god effekt har det?

Jag gav det på min tös när hon hade lite kråkor bara och det hjälpte suveränt. Men nu har hon blivit dunderförkyld och nu känns det som det bara blir värre när hon får det. Man är lite strandsatt när så små blir förkylda.

ღ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ღ
  • Svar på tråden Bröstmjölk i näsan vid förkylning?
  • Mephala the ranger

Det funkade jättebra på vår dotter. Men testa renässans annars (finns även egen koksaltlösning man kan göra, minns inte hur) det brukar ge bra resultat annars.

• Skimra
    Mephala the ranger skrev 2008-10-29 20:55:44 följande:
    Det funkade jättebra på vår dotter. Men testa renässans annars (finns även egen koksaltlösning man kan göra, minns inte hur) det brukar ge bra resultat annars.
    Tar även renässans men det hjälper inte i heller så bra. Vi får använda Näsfridan hela tiden.
  • Dora

Jag tyckte det fungerade jättebra mot nästäppa. Om din dotter är mycket snorig kan jag rekommendera en näs-frida, en snorsug. Suveränt!

• Dora

Jag var inte tillräckligt snabb...

• Hervor 1

Nu vet jag inte hur gammal din flicka är men kanske näsdroppar kan vara en ide´om hon är väldigt förkyld och bröstmjölk inte hjälper? Iaf inför natten..

• Cia o krabaten

FRÅGA: Hur gör ni då?
    Försöker ni pricka när ni ammar eller samlar ni upp och häller i?

• Mephala the ranger

Jag samlade upp och hällde i, min mjölk sprutade åt alla håll och kanter...hade nog inte blivit så trevligt =)

Cia o krabaten skrev 2008-10-29 20:59:12 följande:

FRÅGA: Hur gör ni då?Försöker ni pricka när ni ammar eller samlar ni upp och häller i?
    [/citat]

Tja jag vet inte om det är så mycket mer att göra. Det är jättejobbigt när de är så små och dunderförkylda. Bara att använda näsfridan, bröstmjölk och saltkoklösning samt stå ut, men kul är det inte :(
    Skimra skrev 2008-10-29 20:56:26 följande:
    [citat]
    Tar även renässans men det hjälper inte i heller så bra. Vi får använda Näsfridan hela tiden.
  • Marie1978

Pumpa ut lite bröstmjölk och fyll sedan en tom Renässans plastpip (förstår ni vad jag menar..) och ge i näsan. Funkar bättre än att försöka hälla eftersom det blir mer "kraft".

Bra förklarat va´?

• Cia o krabaten
    Marie1978 skrev 2008-10-29 21:06:44 följande:
    Pumpa ut lite bröstmjölk och fyll sedan en tom Renässans plastpip (förstår ni vad jag menar..) och ge i näsan. Funkar bättre än att försöka hälla eftersom det blir mer "kraft".Bra förklarat va´?
    Jag fattade iaf
  • Skimra
    Hervor 1 skrev 2008-10-29 20:57:13 följande:
    Nu vet jag inte hur gammal din flicka är men kanske näsdroppar kan vara en ide´om hon är väldigt förkyld och bröstmjölk inte hjälper? Iaf inför natten..
    Hon är inte mer än 4 veckor gammal så tyvärr är näsdroppar inte på tal.
    Marie1978 skrev 2008-10-29 21:06:44 följande:
    Pumpa ut lite bröstmjölk och fyll sedan en tom Renässans plastpip (förstår ni vad jag menar..) och ge i näsan. Funkar bättre än att försöka hälla eftersom det blir mer "kraft".Bra förklarat va´?
    Ja precis så brukar jag göra. Men nu tycker jag nästan hon blir bubbligare i näsan när hon fått mjölk än vad hon var innan.
  • Hervor 1

Äh! Det är bara att ta av dig på överkroppen, lägg barnet på golvet, luta dig framåt, fatta tag i bröstet och pricka in näsborren!

• Skimra

Inga andra bra tips som kanske kan underlätta?

Känns som om tösen inte kommer att sova ett dugg inatt för det täpper igen hela tiden.

• Petrellie

Nezeril näsdroppar får man använda från 1 månad så de två-tre dagar som "diffar" för dig kan inte spela någon roll. I de pipetterna finns tre droppar och när de är mellan 1-7 månader ska kan droppa ur en och ge dem två i var näsborre. Både BVC-tant och apotek sa att vi kunde använda det till lillan när hon var 29 dagar gammal och var väldigt snorig.

Jag gav koksalt eller bröstmjölk och sög sedan ut med sugen, för att avsluta med näsdropparna som är avsvällande och gjorde att hon kunde sova.

Sova fick vi rekommendation av BVC att hon skulle göra i babyskyddet för att hjälpa henne att andas lättare.

• Vimlaspindel

Vi fick nezeril näsdroppar till bägge våra döttrar redan på sjukhuset efter förlossningarna eftersom de haft trånga näsgångar vid födseln och haft svårt att andas genom näsan. Där var det inte snack om att vänta tills de var 1 månad...

• lokisse

bröstmjölken gjör ju istort sätt bara att det inte torkar fast en massa snor precis som koksaltlösningen.
    sedan far man suga ut efter som dom inte kan snyta sig.
    Men det är ju kroppens eget system att spola ut ovälkomna gäster...
    Fast det är sa hämskt när dom later som sma grisar och inte kan andas genom näsan... vet hur det är min lilla grodis har haftsnuva hela sit liv...

• Skimra
    Petra Alden skrev 2008-10-29 22:22:16 följande:
    Nezeril näsdroppar får man använda från 1 månad så de två-tre dagar som "diffar" för dig kan inte spela någon roll. I de pipetterna finns tre droppar och när de är mellan 1-7 månader ska kan droppa ur en och ge dem två i var näsborre. Både BVC-tant och apotek sa att vi kunde använda det till lillan när hon var 29 dagar gammal och var väldigt snorig.Jag gav koksalt eller bröstmjölk och sög sedan ut med sugen, för att avsluta med näsdropparna som är avsvällande och gjorde att hon kunde sova.Sova fick vi rekommendation av BVC att hon skulle göra i babyskyddet för att hjälpa henne att andas lättare.
    Ahaaa jag fick för mig att man inte fick använda Nezeril förrän dom var 7 månader men det är ju för att jag läste på nässpray och inte på pipetter. Såklart!
    Strålande såna ska jag köpa idag för det var ingen lätt natt kan jag berätta. Så förhoppningsvis hjälper dom lite.
Svar på tråden Bröstmjölk i näsan vid förkylning?