Nackdelar med att ha hund?
Har inte tänkt att skaffa än förrän om minst 3 år och då är det kanske. Vill vara 100% säker innan vi skaffar. Vill veta vad ni ser för nackdelar med att ha hund? Hur begränsad blir man? Speciellt ni som har småbarn.
Har inte tänkt att skaffa än förrän om minst 3 år och då är det kanske. Vill vara 100% säker innan vi skaffar. Vill veta vad ni ser för nackdelar med att ha hund? Hur begränsad blir man? Speciellt ni som har småbarn.
De drar in smuts. De hårar ner. Man måste rasta dem i ur och skur och alla barnen måste då kläs på trots att de kanske inte vill. De skäller. De kanske inte går att ta med på semestern.
Så mysigt med hund o småbarn
Långa promenader o mysiga stunder i soffan eller golvet.
Barnen gillar ofta att leka med hunden (min son iallafall) ohunden vill vara med o är nyfiken.
Den enda nackdaelen jag såg var att jag var tvungen att gå ut även när man inte ville
Men den är så liten med tanke på allt annat...
Nackdelar.. att jag måste gå ut nu, i svinkalla natten så hon får pinka ur sig.
Klart man blir begränsad! Hunden kan ju inte följa med om man åker iväg en dag till tex badhus, köpcentra osv. Planera semestrar efter huruvida hunden kan följa med eller inte.
Jag kan inte tänka mig ett liv utan min glada lilla virrpanna!
Söker man bara efter nackdelar så kanske man inte ska skaffa en vovve...
Man kan skaffa en som inte hårar så mye!
Och smuts! det kommer det in iallafall, speciellt med barn
Alla skäller inte i tid o otid!
Ville bara retas lite
Usch, förlåt. Jag är ju en kattmänniska så jag kanske inte skulle ha gett mig in här.
och så är det dyrt
ja det kan jag hålla med om... Våran kostar ca 200:- /månad. Det är ju nästan så vi går i personlig konkurs...
Har du haft hund innan?
Det är en vane sak och jag har upplevt att jag som har haft hund hela livet. (egen att ta ansvar för sen jag var 15) inte alls tycker att man blir begränsad. jag är liksom van att hela tiden behöva ta hänsyn och planera in mina dagar med hundarna i beräkning och jag tänker inte äns på det.
Men har man aldrig haft hund förut så är det nog en ganska stor förändring.
Först och främst måste man ha en jobb situation som tillåter att ha hund. En hund kan inte sitta ensam hemma mer än ca 5h om dagen och jag tycker tom att 5 h VARJE dag är för mycket). Visst finns det folk som jobbar och har hundarna ensama i upp till 8 timmar men i mina ögon är det egoistiskt och inte snällt mot hunden.
Det är en klart stor fördel om man har någon i äns närhet som kan ställa upp relativt ofta och ta hunden några timmar om man ska vara borta en hel dag/resa bort osv. Är man helt utan hundvakt så är man väldigt uppbunden VARJE dag i kanske 15 års tid.
En hund ska förutom dagliga promenader ha någon form av aktivering och mental stimulering. Enbart promenader räcker inte särskilt långt, även för rena sällskaps raser. De vill gärna ha både bus och någon form av uppgift (spår, tricks träning, lydnad, agility).
Småbarn och hund är inget jag rekommenderar, speciellt inte om man är ny på hundar. Jag hade tre hundar innan jag fick barn och det var tufft första åren. Barnen kräver sitt, hundarna kräver också sitt och jag gick med ständigt dåligt samvete. Nu när yngsta är 2,5 känner jag att jag börjar få tillbaka tid och ork för att ge mina hundar de de förtjänar.
Om du tror att ni är redo för hund så se till att hitta en hund som passar just er familj och förutsättningar. Hundens egenskaper, sätt och personlighet är SÅ mycket viktigare än utseendet och hittar ni en ras som passar er är chansen så mycket större att det ska funka bra för alla. Allt för många går mycket på utseende och köper en ras som inte alls passar dem och det blir fel.
lycka till
Enda nackdelen är att man inte kan ta med vovven överallt tycker jag. Speciellt på sommaren. Nöjesparker och de flesta badstränder främst. Annars är ALLT positivt. Älskar min voove som skitar ner och hårar!