• Anonym

Hjälp, vi har inga pengar kvar..

Tar tacksamt emot tips på hur man kan känna lite extra pengar, vi har inga pengar kvar den här månaden och vi har två småbarn. Jag vet inte vad vi ska göra nu, vi har mat som räcker några dagar, men sen då??
    Vet att det finns säkert många liknande trådar, men just nu Måste jag få in pengar på nått sätt..vill inte behöva låna..

• Svar på tråden Hjälp, vi har inga pengar kvar..
  • Cassanna

Sälj saker ni inte behöver!

• blivande mamma 24

finns det ingen ni kan låna pengar av? i värsta fall kan ni kontakat socialen o kanske få låna pengar av de men det bästa e ju om ni kan lösa det på annat håll

Liam 080211
  • Anonym

jag tänkte kanske nått som man kan göra för att tjäna mer pengar, för det går inte ihop..vi har inkomst på 14500kr (den här månaden) och bor i hus..

• Jenniesmamma

Det skulle vara soc då,dom kan ju hjälpa till med matpengar,men det beror ju på hur pass bra ni tjänar.... Men testa går ju.

RIP Felix,älskade lillebror!
  • Anonym

Ni får sälja av nått ni har hemma helt enkelt.

• Anonym

Nä det e inte lätt. Man hinner knappt få sin lön innan den e slut.

• Anonym (jobbigt)

Jag tror tyvärr dessvärre att det kan bli svårt att få hjälp av soc om ni bor i hus.
    Men sälj allt ni kan tänka er, många bäckar små kan bli mer än man tror.

• Anonym

Känner så väl igen mig. Den här månaden blev vi räddade av lite vård av barn-pengar som dök upp. De får lov att räcka till mat till den tjugonde. Funderade på att sälja syskonvagnen, men vill ju ha den kvar över vintern.... Annars har vi inte så mycket att sälja... Hoppas det ordnar sig!

• Anonym (hmmm)

Ta ett städjobb eller något annat som man kan hoppa in på med en gång. Se bara till att ta det på allvar, det är ett jobb det oxå. Ring runt! Direktkontakt lönar sig mer i denna bransch. Själv jobbar jag som chef i städ och vet att det alltid behövs någon som kan hoppa in med kort varsel.
    Man kan ju även vända sig till någon hjälporganisation som är inriktad på familjer som behöver extra stöd, som en tillfällig lösning innan man får lön nästa gång.
    Sätt upp en lapp i affären där ni erbjuder er att hjälpa till med hushåll eller trädgårdsarbete. Man får tjäna 9999 kr per år utan att betala skatt. Dock endast 999 kr av en och samma "arbetsgivare" utan att betala arbetsgivaravgifter. Hör med skatteverket innan!

• ekonomi
    Anonym skrev 2008-10-29 22:36:19 följande:
    Tar tacksamt emot tips på hur man kan känna lite extra pengar, vi har inga pengar kvar den här månaden och vi har två småbarn. Jag vet inte vad vi ska göra nu, vi har mat som räcker några dagar, men sen då??Vet att det finns säkert många liknande trådar, men just nu Måste jag få in pengar på nått sätt..vill inte behöva låna..
    vad är det som gör att pengarna inte räcker då?
    för hög hyra? shoppar ni innan ni betalar räkningarna?
    hur mycket fasta utgifter har ni?
    vad har ni kvar när allt är betalt?
  • Leica

Anonym (jobbigt) skrev 2008-10-29 22:51:34 följande:

Jag tror tyvärr dessvärre att det kan bli svårt att få hjälp av soc om ni bor i hus.Men sälj allt ni kan tänka er, många bäckar små kan bli mer än man tror.
    Hamnar man i tillfällig ekonomisk kris kan man ha rätt till socialbidrag fastän man är husägare. Kanske kan ni inte få mycket, men matpengar kan ni säkert få när ni har barn.
  • Golde

Hör med restauranger om de behöver folk inför de stundande julborden, kan vara bra sätt att tjäna lite extra pengar.

• Anonym
    ekonomi skrev 2008-10-29 23:19:36 följande:
    vad är det som gör att pengarna inte räcker då?för hög hyra? shoppar ni innan ni betalar räkningarna?hur mycket fasta utgifter har ni?vad har ni kvar när allt är betalt?
    vet inte, för liten inkomst och för mkt utgifter helt enkelt. Den enda onödiga räkningen vi hade nu var på kläder för ca 1000kr, resten var huslån, el, telefon osv..

huslån 3000kr
    el 750kr
    va/sopor 1600kr(för två månader)
    telefonerna 1000kr
    kläder 1000kr
    dagis 600kr
    fack +akassa 650kr
    internet 300kr
    nätavgift 400kr
    tv 69kr
    privatlån 1300kr
    försäkringar 350kr
    privatlån 1000kr

ca 12000

vi hade varit tvugna att ta lite pengar från huskontot innan lönen så där var vi tvugna lägga in 2000kr till

så 14000kr utgifter

sambons inkomst 11 000 och jag ca 3500kr!
  • Anonym
    Anonym (hmmm) skrev 2008-10-29 23:03:37 följande:
    Ta ett städjobb eller något annat som man kan hoppa in på med en gång. Se bara till att ta det på allvar, det är ett jobb det oxå. Ring runt! Direktkontakt lönar sig mer i denna bransch. Själv jobbar jag som chef i städ och vet att det alltid behövs någon som kan hoppa in med kort varsel. Man kan ju även vända sig till någon hjälporganisation som är inriktad på familjer som behöver extra stöd, som en tillfällig lösning innan man får lön nästa gång. Sätt upp en lapp i affären där ni erbjuder er att hjälpa till med hushåll eller trädgårdsarbete. Man får tjäna 9999 kr per år utan att betala skatt. Dock endast 999 kr av en och samma "arbetsgivare" utan att betala arbetsgivaravgifter. Hör med skatteverket innan!
    Inte trädgårdsarbete om man inte är kunnig inom området.
  • Lundby87

Jag hade kollat om det fanns något där hemma som gick att lägga in på tradera som man vet kan ge lite pengar. eller blocket. kostar dock en 20.

• Anonym

Hyr ut ett rum hemma till student eller liknande.Det finns många som är beroende av bostad tillfälligt.Ni kanske kan sova med barnen en tid eller om de har varsitt rum kan de dela rum en tid. Kanske har ni rent av ett extrarum och då kan ni hyra ut det. Jag har själv fått lov att göra det när jag var sjukskriven med dålig ekonomi. Inte jättekul vid första tanke men när jag fick flera tusen extra per månad så var det absolut värt det.

• Anonym (cash)

Kan ni inte kanske baka in privatlånen i erat huslån...? Mjo, extrajobb kanske ni skulle ta... Lycka till!

• Lincon

ni får helt enkelt sälja de ni kan.

Om du tar ett jobb- visst gör det, men de pengarna ser du inte förens nästa löneutbetalning!

Att gå till soc är också ett alternativ, de skadar inte. ;Men de tar också lång tid för dem att utreda hit och utreda dit + att ni förmodligen ändå måste sälja av saker, om ni har bil över 10000kr t.ex.

• Anonym

ta ett telefonabbonemnag där ni får en dyr mobil på köpet (runt 6000) o sälj den sen på blocket

• Anonym

Det där med abonnemang var bland det mest korkade jag hört. Då binder man sig i kanske 18-24 månader, betalar för något och det medför ju bara ytterligare en kostnad till hushållet. Nej, kom igen med liite bättre idéer nästa gång!

Svar på tråden Hjälp, vi har inga pengar kvar..