• Anonym (hjälp mig)

kyrkan, fonder osv

Hej
    Jag har en kompis som har 10 000 i inkomst varj månad men har blivit nekad soc (3 barn)för att hennes stora dotter som inte bor hemma får in sitt barnbidrag på hennes konto. Jag har hört att man kan få hjälp av kyrkan, hur gåt man tillväga????? Har hört att dom ger till behövande. tacksam för hjälp

• Svar på tråden kyrkan, fonder osv
  • WhiskeyRiver

Oj, bara tio tusen? Inklusive barn-, bostads- och underhållsbidrag (antar hon är ensamstående med den inkomsten)? Låter för mig som att det måste ligga något mer bakom än att dotten får det egna bb. Dessutom bortfaller ju kostnader för dottern om hon inte bor hemma, eller har jag missuppfattat något?

Det är iaf diakonen/diakonissan i aktuell församling din väninna skall ta kontakt med. Min faster har varit diakonissa inom svenska kyrkan och hon arbetade då mycket med ekonomiskt stöd till behövande. Dock verkade det handla mest om isolerade situationer- inte ett kontinuerligt ekonomiskt stöd till samma personer. Detta kan ju emellertid kanske skilja sig åt från församling till församling och tiderna förändras ju dessutom.

Hoppas det löser sig!

• Anonym

Jag har fått hjälp från kyrkan flera gånger med att fylla i fondansökningar. Jag ringde diakonen på kyrkan och hon tog fram olika fonder som vi sedan fyllde i tillsammans.

• Anonym (hjälp mig)

tack så mycket för hjälpen, jag ska info henne, det e ju inte speciellt roligt att söka sig dit men vad gör man när soc säger nej.

• Anonym (hjälp mig)

Hur vet man vilken kyrka man ska ringa till? jag menar om amn bor i en storstad o det finns flera kyrkor o man kanske inte e en jätte flitig kyrkobesökare

• Anonym (hej)

jo det går att fråga kyrkan.
    men om man får några pengar beror ju dock på om kyrkan där ni bor har någon sån fond. har dem inte det kan de inte hjälpa.

• Brittan

Trådstarten. Det blir till att ringa runt till kyrkorna runt omkring för att kolla om det är den församlingen man hör till. Dock är det inte säkert att kyrkan ger hjälp till den nödlidande, utan det beror på en hel del saker.

Svar på tråden kyrkan, fonder osv