• abris

när började era barn att sova i eget rum?

ja det är min fråga.

vi ska göra iordning hans rum till hösten och då kommer han att var runt 6, 7 månader. rummet ligger vägg i vägg med vårat sovrum.

är det för tidigt att låta honom sova i eget rum?

• Svar på tråden när började era barn att sova i eget rum?
  • fia74

Vår dotter började sova i eget rum när hon var ca 3 månader och det har gått jättebra. Både hon och jag sover bättre än när hon hon sov i vårt rum!

• Vinga1972

Det är nog högst individuellt.

Vår son på 3,5 månad sover i eget rum sedan någon vecka tillbaka. Han fick flytta ut från vårt rum när han började bli störd av att vi gick och lade oss. Han somnar vid 19 coch sover till någongång mellan 5 och 7.

• suzolina

3 månader var han och det har funkat jättebra , vi väcker inte honom och jag ligger inte vaken och lyssnar på hur han vrider och vänder sig i sängen:)

• LindaBjorklund

När ni känner att både barnet och ni är beredda och mogna för att barnet ska sova i eget rum eller egen säng, då är det lagom tid att låta barnet göra det. Vissa barn sover i eget rum eller egen säng nästan direkt när de är nyfödda medan andra barn gör det senare. Jag tror inte det finns en generell regel som säger när det är rätt tid. Vår dotter (idag 10 år) sov inte i egen säng förrän hon var 2-3 år och hon fick eget rum först när hon var 5-6 år. Detta berodde på att jag inte orkade springa upp till hennes säng flera gånger varje natt utan det var bättre att hon fanns nära mig, dessutom så sov hon bättre mellan oss. Det egna rummet gick inte att iordningställa tidigare pga andra barn i huset som är större och vi ville inte köra iväg dom, till slut blev den äldsta dotter tillräckligt gammal och flyttade ut självmant (vid 18 års ålder).
    Gör som du och barnets pappa själva känner funkar för er.
    Lycka till.

• abris

och så då kan man ha honom i eget rum utan dåligt samvete

• alexis dennis

min son är 1 år och osver i vårat rum,han vaknar konstant på nätterna nu eftersom det är så varmt..
    och det känns helt enkelt bätter eftrsom som han vaknar då och då..

upp till var och en

• LindaBjorklund

Se vad roligt med olika åsikter eller upplevelser! Skönt att läsa att vi alla inte är lika och går efter någon sorts mall. Jag väntar nu vårt andra gemensamma barn och vi har samma problem nu, det är för många barn och för lite antal rum. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum!
    *gissar att den äldste sonen (19 år) vill flytta ut så fort som möjligt när den nya bebisen är född så han slipper allt skrik, vakna nätter och blöjbyten *
    Lycka till i höst och lägg gärna in bilder på rummet så vi andra får se vad fint ni har gjort!

• abris

tack för lyck önskningen han sover hela nätterna och är lätt att lägga för natten, tror inte att det kommer att bli problem, blir det så får vi ställa in sängen hos oss igen.

bilder kommer jag att lägga ut.

• Nervis

W. fick eget rum runt 5 månader och det gick hur bra som helst från början. Då hade hon sovit i egen säng i vårt rum innan från ca 3 månader.

Vi har dock fortfarande monitorn på på natten även om rummet ligger tvärsöver en korridor och vi hör om hon galltjuter. Mest för ens egen lugn skull så slipper man ligga och inbilla sig en massa.

• Alicia05sMamma

Alicia var 2,5 månad när hon sov i sitt rum flr första ggn. Nu har hon dock sovit inne hos oss pga värmen som gjort att hon vaknat oftare.

• Julianna

Det där gör man precis som man vill med. Finns inga bör eller ska. Vår son är 7 månader och sover i egen säng i vårt sovrum. Det funkar kanon. Visst, jag vaknar ibland när han stökar lite, men han ammas vid 04 och 07 så jag tycker det är bekvämt att ha honom så nära. Ska nog försöka med eget rum till hösten, då är han ca 10 månader. Känner inga krav alls där!! Och funkar det inte med eget rum flyttar vi in honom igen. Inte mer med det. Kram och lycka till!!

• melles mamma

melle sover med mamma o pappa, han får själv välja när han vill sova själv

• annie29

Mina killar har sovit i eget rum sen dem var nyfödda,har funkat jättebra, kan ej sova ordentligt med en unge brevid mig,och så väcker man varann hela tiden!

Och jag måste säga att det är så skönt att ha sängen för sig själv,bara kunna ligga och läsa en bok,eller ligga och prata och mysa med gubben,sånt behövs det med!

Men som svar på din fråga,nej, jag tror ej att det är för tidigt,gör det som känns bäst,vi mammor vet ju vad som är bäst för våra gullungar!

• Pyff

Alexander flyttade in i eget rum när han var 5,5 månad. Gör som du själv känner!

Svar på tråden när började era barn att sova i eget rum?