• clinan

förändrad syn?

Kan man få förändrad syn när man blir gravid?

Jag har sedan i somras fått sämre syn, jag kan till exempel inte ligga i sängen och titta på tv. JO tv kan jag ju titta på men jag ser knappt vad det står på textraderna. Kan det finnas något samband eller är det bara att jag bör kolla ögonen ändå?

• Svar på tråden förändrad syn?
  • Stora syster

Ja, man kan få lite förändrard syn, oftast ofarligt men det kan va ett tecken på ex högt socker. Gå till bm och sen gör en ögonkoll!

• clembke

Dessutom kan tårflödet i ögat ändras under en grav. Jag blev lite extra torr i ögonen i början av min grav. Märkte det när mina linser gick sönder hela tiden.
    Tror synen förmodligen ändras tillbaka sen efter förlossningen. Det är i alla fall vad dom sagt till mig.

• ginaronja

japp man kan få sämre syn vid graviditet.!!
    har själv märk av att jag har mycket sämre mörkerseende nu när jag är gravid.

En del kvinnor kan börja se sämre och lite suddigt under graviditeten. Det kan bero på att man samlar på sig vätska i kroppen under slutet av graviditeten. Vattnet fyller även ögats vävnader och kan ge suddig syn eller till och med fläckar i synfälten.

• Alle

Man kan även få bättre syn under graviditeten. Det fick jag under båda mina graviditeter.
    Enligt min optiker är det vanligare att man får bättre syn än sämre syn

Efter grav och amning ska man vänta minst 6 månader efter avslutdad amning innan man skaffar nya glasögon, då det tar ungefär den tiden för ögat att återställa sig.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Mitsuko

jag fick asdålig syn några veckor efter förlossningen...skitskumt...såg asdimmigt. trodde jag sprängt ögonen när ja krystade=) men det gick över

• clinan

Ringde till min bm och hon hade aldrig hört talas om att man kunde få sämre syn, märkligt!

Jaja hur som haver så ser jag i alla fall texten sämre, det är ett faktum.

• ludenben

Det var en okunnig bm... det sa min till mig för bara nån månad sen och det fick jag höra när jag väntade sonen med och det var år 2002

clinan skrev 2008-10-30 09:45:37 följande:
    Ringde till min bm och hon hade aldrig hört talas om att man kunde få sämre syn, märkligt!Jaja hur som haver så ser jag i alla fall texten sämre, det är ett faktum.
  • ulli81

Jag har fått förändrad syn i.o.m graviditeten. Skaffade två par nya glasögon i v. 10 (utan att göra ny undersökning men för att ha några att byta med), ringde optikern dagen efter och undrade om de ev kunde va felinställda eftersom jag upplevde att jag såg sämre med de nya paren. Berättade att jag var gravid och då sa hon att det är väldigt vanligt att synen förändras. Hon rådde mig att köpa ett till, billigt par, att ha just under graviditeten för synen ska tydligen rätta till sig efter förlossning. Så rik är ju tyvärr inte jag så jag går fortfarande och ser lite dimmigt ;) Bara å härda ut, lycka till!

Min bm hade förresten aldrig hört talas om detta fenomen konstigt nog, men hon tackade för informationen och sa: "Tänk att man lär sig nåt nytt varje dag, nu kan jag ta med mig detta till andra gravida som undrar."

• Lo L

Jo då, jag såg sämre! Gå till en optiker och hör om du är orolig!

clinan skrev 2008-10-30 08:25:07 följande:
    Kan man få förändrad syn när man blir gravid?Jag har sedan i somras fått sämre syn, jag kan till exempel inte ligga i sängen och titta på tv. JO tv kan jag ju titta på men jag ser knappt vad det står på textraderna. Kan det finnas något samband eller är det bara att jag bör kolla ögonen ändå?
Svar på tråden förändrad syn?