• M a r i a S

Ni som har/har haft en YORKSHIRETERRIER ... Se hit !!!

Är intresserad av rasen och undrar nu vilka för och nackdelar denna ras kan tänkas ha. Tycker ni att yorkshireterriern överrenstämmer med rasstandarden vad beträffar temperamentet? Eller finns det något ni vill lägga till eller ta bort? Snälla berätta!!

• Svar på tråden Ni som har/har haft en YORKSHIRETERRIER ... Se hit !!!
  • Vovvsan

Svarade på din förra tråd där du också var intresserad av malteser Det inlägget handlade mer om malteser då det är dem jag har mest erfarnehet av.

Jag hade en Yorkshireterrier som liten. I temperamentet är de:

?Yorkshiren? är en STOR hund i litet format!
    Trots att den numera är en av världens minsta hundraser, så har den kvar en stor hunds egenskaper, och den verkar ringa medveten om sin storlek ? och den drar sig inte för att utmana en schäfer? Temperamentsmässigt är den en mycket typisk terrier ? livlig, pigg och lekfull. Yorkshiren är härdig och sportig och älskar långa promenader utan att för den skull kräva det. Den är också fortfarande en suverän råttfångare. Yorkshiterriern har en otrolig charm, dess litenhet och stora personlighet gör det svårt att inte dra på smile-banden ibland.
    Den är mycket tillgiven och dess vitalitet behåller den långt upp i ålderdomen och den är långlivad och sund. Den blir dessutom en utmärkt vakthund" saxat från
    www.york.egetforum.se

i rasstandarden står det: Yorkshireterrier skall vara en alert och intelligent dvärgterrier. Den skall vara livlig med ett stabilt sinnelag.

Jag tycker allt detta stämmer. Dock ska man ju veta att det är en terrier och i jämförelse med många andra hundgrupper är dessa mer aktiva och alerta. De kan ha vissa problem att slå sig till ro. De är också väldigt skälliga generellt. Annars keliga, tillgiva och glada i sitt sätt.

Lycka till

• M a r i a S

Vovvsan: Tack för att du tog dig tid att svara mig men det där har jag redan läst på nätet. :) Vill egentligen höra mer om folks egna erfarenheter av rasen.

Svar på tråden Ni som har/har haft en YORKSHIRETERRIER ... Se hit !!!