• Mitsuko

Tips om hur få katten att ej klösa på möbler

har köpt nya stolar som är superfina men kissmiss gillade dom lika mycket som jag=)

Finns det något smart tips om hur jag får henne att sluta och hålla sig borta från stolarna?

• Svar på tråden Tips om hur få katten att ej klösa på möbler
  • raspberryrevolution

prova att spruta men en sprayflaska med vatten
    på katten när är på den.

• Mitsuko

ja jag får prova det. frågan är om det även funkar när vi ej är hemma.

undrar om det finns något man kan spruta på möbler som luktar till i kattens näsa

• bripoint

pröva att sätta upp ny klösbräda. men tyvärr brukar man få klös på köpet när man har katt ju. klippa klor hjälper ju inte om de kloar på möbler men gör mindre ont om de klättrar upp för benet *skratt*

• raspberryrevolution

finns fy spray, hos veterinärerna med, vet dock inte hur bra det är

• Hemlighet
    Mitsuko skrev 2008-10-30 09:27:58 följande:
    har köpt nya stolar som är superfina men kissmiss gillade dom lika mycket som jag=)Finns det något smart tips om hur jag får henne att sluta och hålla sig borta från stolarna?
    Jag har alltid en klösbräda i kartong matterial på golvet(finns hos IKEA i 3 pack)
    Dom klöser inte ens på mattorna längre.
    Och jag klipper även klorna på dom när dom blir alldeles för långa.
    Funkar super.
  • Majsan70

Klipp klorna regelbundet och ha flera alternativ till klösning för dem. Vi har både klösmöbler, klöspelare o klösråttor och alla katter har tidigt lärt sig att inte klösa på möblerna.

• Spiro

Hade samma problem som dig TS. Sen tyckte vår sambo att vi skulle skaffa en såndär stor klösmöbel till våra 3 katter. Totalt onödigt tyckte jag men jag fick fel! Nu klöser de ENBART på den och verkar verkligen gilla den! Ibland är det kul att ha fel.. :o)

• Birgitta2
    Majsan70 skrev 2008-10-30 09:37:11 följande:
    Klipp klorna regelbundet och ha flera alternativ till klösning för dem. Vi har både klösmöbler, klöspelare o klösråttor och alla katter har tidigt lärt sig att inte klösa på möblerna.
    Det där är ett tips jag håller med om. Gott om klösmöjligheter på tillåtna ställen, gör att katten håller sig där. Spraya också kattmynta på klösbräda/möbel då och då. Fyspray på möbler brukar inte hjälpa speciellt mycket, men det kan ju funka tillsammans med klösmöjligheter och kattmynta där det är tillåtet.

Korta klor är ett måste, så klipp dom minst var 14:e dag.
Svar på tråden Tips om hur få katten att ej klösa på möbler