• Fiddelina1

Pastarätt till vegetarian?

Våran tjej har en kompis hör under höstlovet som är vegetarian vilket vi inte är så det är inte så enkelt att hitta på mat.

Kan nån tipsa mig om kanske en pastarätt man kan äta som både vegetarian och köttätare så skulle jag bli glad?

• Svar på tråden Pastarätt till vegetarian?
  • Abrakadabra

En grej som är busenkel är att koka pasta och steka halloumiskivor. Rör ner pesto. Strimla halloumin (enklare att vända på skivor än strimlor i stekpannan, men du kan självklart strimla redan från början) och servera etta till pesto-pastan tillsammans med färska grönsaker. Strö ev. över några strimlade soltorkade tomater + valnötter också.

Pasta med tomatsås är ju annars väldigt basic, släng ner lite linser för att få måltiden bättre sammansatt med protein.

• Fiddelina1

Linser äter inte våran ehen tjej så det funkar inte en annars lät det andra riktigt gott!
    Fler tips?

• mooogn

Gör en pastasås med kyckling men byt köttet mot qourn-filéer (och uteslut ev. hönsbuljong *S*). Hur enkelt som helst för icke-veggisar.

• Abrakadabra

Quorn är också lätt att laga till. Kan användas precis som köttfärs el. kyckling. (Det finns som färs, bitar och "filéer".)

• mikalala

pasta med ostsås, broccoli och gröna ärtor

pasta med grönkålsås. hacka lök och stek, släng i majs och rivna morötter, samt ett paket fryst grönkål. red av med matlagningsgrädde eller havregrädde. krydda med peppar och salt

också en lyxsås...
    stek lök och svamp, häll på grädde och ev. lite vitt vin. koka ett tag. strimla soltorkade tomater och tillsätt. mot slutet läggerdu gröna bönor och smakar av med parmesan. supergott!

• mooogn
    Abrakadabra skrev 2008-10-30 10:10:59 följande:
    Quorn är också lätt att laga till. Kan användas precis som köttfärs el. kyckling. (Det finns som färs, bitar och "filéer".)
    Att jag aldrig lär mig att stava till det där himla livsmedlet!
  • Abrakadabra

Ja, det är lite svårstavat

Förresten så finns det quornfärsbullar också, och sojafärsbullar. Om du vill göra pasta med "kött"bullar.

• Ilonasmamma

pasta/bönsallader, fetaost eller vanlig ost till.
    Broccoli/grönsaks gratäng.

pasta såser/pesto, går väl att göra en uppsjö av olika vegetarsika med krossade tomater som grund. Riva i morötter, lök/vitlök, majs.

• mandorle

dom flesta riktigt italienska pasta recepter är utan kött,man äter alltid kött efter det,
    Med ost och broccolie,eller creme fraiche och broccoli,
    Med nästan vilken grönsak som helst kan man göra pasta,
    en god tomatsås är aldrig fel.

pesto, eller gör en pasta gratäng med olika ostar och tomat.

• mikalala

kom på en till enkel variant stek quornbullar häll på barillas pastasås pecorino (finns i glasburk vid pastan) koka upp och krydda med timjan... en favvo för lata dagar

• monsterbullen

Bidrar med en storfavorit som vi fick lära oss i skolan!

Tuvasås - 4 portioner
    2 morötter
    1 gul lök
    ½ burk krossade tomater
    1 grönsaksbuljongtärning
    ½ burk lätt creme fraiche
    1 tsk oregano
    1 tsk basilika
    ½ dl vatten
    1 msk tomatpuré
    ½ tsk salt
    1 krm peppar

Tillbehör:
    Pasta
    Grönsallad

Skala och riv morötterna grovt, finhacka löken och fräs någon minut i en gryta. Häll i övriga ingredienser och rör om ordentligt. Sjud såsen på svag värme under lock ca. 20 min.
    Medan såsen sjuder: Koka pastan enligt anvisningarna på paketet.

• TinaElisabeth

Fryst Bladspenat (eller vanlig hackad om du gillar det bättre), keldas färdiga ostsås, vitlök, salt och peppar! Supergott, supernkelt och omtyckt av de flesta!

Knaperstek bacon på sidan av om ni vill ha något "köttigt" till! =)

Svar på tråden Pastarätt till vegetarian?