• Claralex05

Morotskaka

Ngn som har ett recept på morotskaka??? Har fått höra att man kan köra en vanlig mjukpepparkaksmix och så ner med morötter... gjorde precis det men trots att den stod inne dubbla tiden..1,5 timme istället för 45 min så blev den liksom jätte blöt och degig......

Sugen...

• Svar på tråden Morotskaka
  • Bubblan81

morotskaka

2 ägg
    2 dl socker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bikarbonat
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk kanel ( jag brukar ha i lite kardemumma osså men det är en smaksak)
    100 g smält smör el flytande margarin
    3 dl ganska grovt rivna morötter

glasyr:
    150 gr kesella
    1,5 dl florsocker
    50 gr smält smör
    1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst. Blanda ner övriga ingredienser. Blanda väl! Hälli smord och bröad form ( typ springform) ca 23 cm i diameter. Grädda i 175 grader i 40-50 min.
    Lossa kakan och vänd upp på ett fat. Låt svalna. Blanda glasyren = rör florsocker och kesella, i med smält smör och vaniljsocker. Bred över kakan flödigt. ( Är som jag en gottegris som tycker mest om glasyren så kan man med fördel ta all kesella)

NJUT!!!!!!!

• Jennie Brunflo

Åh............det är sååååååååååå gott!!!!!

• Claralex05

Tack så hemskt mycket

• Bubblan81

Det brukar vara gott att ha i valnötter i smeten, de blir dock lite 'missfärgade' av värmen men ingen fara att äta. Då kan man garnera snyggt med valnötter ovanpå....
    Riven kokos är gott ovanpå osså.....

• Ulli

Jag brukar ha philadelphiaost (stavas det så?) istället för kesella i glasyren. oooooooo vad sugen jag blev...

• Ulli

Bubblan

Ja kanske, men har du nötter/kokos är det ju inte så nyttigt heller, eller? Jag äter oavsett om den är mager eller ej.

• solen

mmmmm!!! va gott måste baka en sån imorgon...

• Lady

Mums ällllsssskarrrrrrr morotskaka mums musms vill äta nu
    Har ett ganska gott recept ska leta upp det återkommer

Svar på tråden Morotskaka