• Anonym

hur känns en hjärtrusning?

har sedan tidigare väldigt mycket respekt för mitt hjärta. reagerar på minsta avvikelse och tror ständigt att nåt är på gång när jag ska träna.
    det här har funkat relativt bra vid träning tidigare och jag har ungefär övervunnit all rädsla- trodde jag! (måste tillägga att jag aldrig kan springa runt och vara aktiv utan att tänka på alla som har dött under fotbollsmatcher etc.)

fick idag på innebandyträningen en svag ond känsla i bröstet och reagerade såklart på det. men tänkte positivt och körde vidare. satt mig sedan på bänken när träningen var slut. då kom allt. började känna att bröstet "fylldes" och blev lite yr och skakig, tror det var pga. rädsla att något skulle hända. då hände det värsta som kunde hända såklart! hjärtat som redan är i hög puls skenar iväg och det känns som det gör dubbelslag och har sig och jag får total panik och vet inte vad jag skulle ta mig till. 3 mil till närmsta sjukhus tänkte jag och ingen jag kunde tala med.

har aldrig varit så rädd i hela mitt liv tror jag. fyfan.
    jag är undersökt med ultraljud och ekg u.a. och vi har inga hjärtproblem i släkten och jag har inte haft några symtom på problem innan jag fick tron om att jag drabbats av något. (hjärtnoja efter en kraftig ansträning med mycket alkohol, lite sömn och mat.)

Hjälp!! hur känns en hjärtrusning?
    Det som hände mig var liksom att jag mitt i bröstet kände känslan av att det "gurglade snabbt" eller vibrerade till snabbt några sekunder. var det hjärtat? (det var inte på den platsen jag vanligtvis känner av pulsen..

• Svar på tråden hur känns en hjärtrusning?
  • troony

Jag kan få hjärtrusningar ibland. Det händer ibland utan anledning men ibland även när jag är stressad över nåt. Kan både hända i samband med träning men även när jag sitter lugnt i soffan på kvällen. Det känns som att hjärtat slår betydligt snabbare än när man är vanligt andfådd. Precis som du säger att det vibrerar.. Man känner slagen om man lägger handen på bröstet. Jag har tidigare även fått hjärtrusningar i samband med panikångest. Har fått lära mig att det inte är något farligt då jag även jag har kollat ekg. Men man blir ju lite orolig när det händer. På nåt sätt har jag vant mig vid att det händer då och då. Jag tror det är bra att försöka behålla lugnet och tänka att det inte är något farligt.

• Anonym
    troony skrev 2008-10-30 10:27:31 följande:
    Jag kan få hjärtrusningar ibland. Det händer ibland utan anledning men ibland även när jag är stressad över nåt. Kan både hända i samband med träning men även när jag sitter lugnt i soffan på kvällen. Det känns som att hjärtat slår betydligt snabbare än när man är vanligt andfådd. Precis som du säger att det vibrerar.. Man känner slagen om man lägger handen på bröstet. Jag har tidigare även fått hjärtrusningar i samband med panikångest. Har fått lära mig att det inte är något farligt då jag även jag har kollat ekg. Men man blir ju lite orolig när det händer. På nåt sätt har jag vant mig vid att det händer då och då. Jag tror det är bra att försöka behålla lugnet och tänka att det inte är något farligt.
    Okej. Jag har bara fått den en gång och det var i samband med träning. Men jag springer i princip alltid runt med ångest och oro och innan jag fick det här fick jag ett klassiskt ångestsymtom med en bröstsmärta.

Kan ha varit min ångest som triggat igång allting så det blev en panikattack? för vid en panikattack kan man väl få hastig puls och det är väl i princip vad jag fick.

hastig puls, är det som hjärtrusning, i det här fallet?
  • troony

Ja hastig puls är hjärtrusning. Känns som att hjärtat skenar iväg lixom...Ibland bara ett par sekunder och ibland under någon minut. Har du ångest så är det troligen det som orsakat attacken. Det var så det var för mig. Som tur är så var det längesen jag fick det nu. Hoppas du inte behöver vara med om det någon mer gång. Det är obehagligt.

Svar på tråden hur känns en hjärtrusning?