• Anonym (baby o jag)

knuta i bröst

Upptäckte i grav. v 37 att jag har en knuta i bröstet. Nu 7v senare. 3v spädbarn så finns knutan kvar. känns som en liten hård kula i sidan av det vä. bröstet.

Ringde då till vårdcentralen som hänvisade mig vidare till bröstmotagningen, o nu har jag ringt. ska dit nästa vecka o undersöka saken med ultraljud.

Jag har sån fruktansvärd ångest! Tänk om det är cancer o att min son mister sin mamma. Min sambo som förlorar sin kvinna o blir ensam. Har gråtit mig till sömns i ett par nätter o bara ligger o tittar på min älskade bebis.. O tycker livet är orättvist att jag ska behöva ha dessa tankarna, då jag endast är 22år.

Någon annan som har liknande problem?

• Svar på tråden knuta i bröst
  • Anonym

Hittade också en knuta i mitt bröst o körde förnekelse till sen kväll då allt brast o jag berättade för sambon, dagen efter ringde jag till vårdcentralen som sedan skickade mig vidare till bröstmottagningen. fick där gå igenom 2 undersökningar, dels UL av bröstet dels så sög de ut den del av vätskan?/knutan med en nål. Som tur är var det en ofarlig bindvävsknuta.
    Men jag förstår din ångest. O speciellt med tanke på att du precis blivit mamma, själv blev jag gravid med mitt först strax efter beskedet. O tanken har slagit mig mer än en gång, tänk om...

Trots allt, försök tänka positiva tankar, Har du inte börst canser i släkten så är det tydligen JÄTTE ovanligt att man får det vid så ung ålder, Du var ju i slutet av graviditeten när du upptäckte knutan, det kan ju vara en körtel som svullnat eller så kan det vara en, så som min, ofarligt bindvävsknuta.
    Försökt tänka bra tankar för oavsett utgång så behöver ju din son dig och du behöver vara stark för att kämpa OM det mot förmodan skulle vara något dåligt.

Håller tummarna för dig!

• Anonym (baby o jag)

Tackar för dina stöttande ord. Har inte bröst el livmodercancer i släkten. Så vi hoppas på att det är något ofarligt i bröstet.

• HemligaMamman

Jag var på mammografi och UL förra veckan. Det är högt högst ovanligt att man får bröstcancer som inte ligger i släkten som 22-åring.
    Jag hade en svullen körtel, som jag hade under grav & amning.
    Jag vet att det är svårt att tänka positivt, då man redan är så rädd men tänk på hur extremt liten risk det är.
    Och att det idag botas så otroligt många som får bröstcancer.
    Men som sagt, de flesta är över 50. Det står t.o.m. i en folder man får från caancerfonden att upp till 25 är chansen lika med 0%. Alltså någon enstaka finns det ju såklart, men så få att de skriver att chansen är 0%.

Plus att även om man upptäcker knutor så är de allra flesta ofarliga!!
    Jag håller tummarna!!

• nummer1

samma här, knöl i ena bröstet, visade sig vara nått som hade me hormonerna i kroppen att göra, kommer inte ens ihåg va dom sa att det var, den finns där hela tiden, men vid mens/äl/graviditet osv blir den större...
    kollade detta i början i min graviditet me UL å nått prov med vätska från knölen.
    var jätte orolig men de löste ju sig.. nu är jag mest bara less på knöllen :P

de kommer nog gå bra :)

• Anonym (baby o jag)

Känns helt underbart med stöttande ord. & det är imorgon det är undersökning.

• Anonym (baby o jag)

Var på ul idag som visade förstorade bröst körtlar. Känns så himla skönt!!!

• Anonym (samma)

Åh, vad skönt att det ordnade sig!

Jag har oxå nåt i tuttarna, känns knöligt minst sagt. Som plattor nästan..svårt att förklara. Har inte ammat nu på 9månader. Dessutom har det börjat komma mer mjölk ur den ena (lite ur den andra) om man klämmer på den....skitskumt.

• HemligaMamman

Anonym(samma) - Det var så jag hade. Jag hade bröstmjölk kvar om jag klämde på det bröst som jag hade knölen i under amningen.
    Och då frågade läkaren på mammografienheten hur länge, som var länge, ja 9 mån minst, svarade jag.
    Då sa hon att det var kort, för en del har lite mjölk flera år efter de slutat amma.

Men jag tycker du kan höra dig för ändå, bättre kolla en gång för mycket än en gng för lite!!

TS- så skönt för dig!! Nu kan du slappna av och ta hand om er lille bebis!!

• Anonym (samma)

HemligaMamman: tack för ditt svar! Jag ska nog ringa och höra mig för, men jag dras för att göra det.

Jag tycker det är så konstigt då det börjat komma mer mjölk...var borta en tid. Tog iofs. ett dagen-efter-piller för en tid sen, och det är eg. efter det som tuttarna fick fnatt. Men knölarna har nog vart där länge, sen sonen föddes i princip.

Och gravid borde jag inte vara då jag fick mens för några veckor sen och alla test jag tog både innan och efter visat negativt.

• HemligaMamman

Ja, fast jag märkte inte mjölken först heller eftersom jag inte klämde där
    Och om du klämmer där, så vet du väl hur det funkar med stimuleringen av mjölkörtlarna. Ju mer barnet suger, ju mer mjölk. klämmer du ut, så ökar ju produktionen logiskt sett..

Sen tycker jag det låter konstigt med knölarna, oftast brukar man ju ha en knöl vid bröstcancer.
    Men kolla, ring redan idag och prata med en läkare.
    Inte barnmorska, bättre med läkare.
    Så får du ett proffs åsikt
    Lycka till!!

Svar på tråden knuta i bröst