• FruFA79

Tics i ansiktet - vanligt??

I går eftermiddag så började jag känna av s.k tics, lätta ryckningar under vänster öga/kind. Dessa tics upprepas med cirka 3 minuters mellanrum.
    Jag har även kännt av detta i sömnen i natt, och det har fortsatt nu på förmiddagen. Jag känner en lätt stelhet i vänster kindhalva.

Är detta gravidrelaterat? Har ngn mer varit med om liknande?
    Är det skäl för att söka vård??

• Svar på tråden Tics i ansiktet - vanligt??
  • Zharlotte

Tics är ryckningar som kommer av tvångsbeteende, d.v.s man känner att man MÅSTE rycka på näsan eller nacken eller ögonen. Jag har tics och har haft sen barn.
    Det du beskriver låter mer som ofrivilliga ryck som kan komma av att du är spänd i musklerna kring ögonen. Har din syn försämrats under graviditeten? Isåfall kan det hända att du spänner ögonen trots att du inte tänker på det.

• FruFA79

Då har jag alltså inte tics, utan ryckningar.
    Jag har väldigt dålig syn -5,0, som korrigeras med antingen linser eller glasögon. Kontrollerade min syn strax innan jag blev gravid. Kanske skall kolla igen?

Tack för ditt svar

Zharlotte skrev 2008-10-30 11:22:47 följande:
    Tics är ryckningar som kommer av tvångsbeteende, d.v.s man känner att man MÅSTE rycka på näsan eller nacken eller ögonen. Jag har tics och har haft sen barn.Det du beskriver låter mer som ofrivilliga ryck som kan komma av att du är spänd i musklerna kring ögonen. Har din syn försämrats under graviditeten? Isåfall kan det hända att du spänner ögonen trots att du inte tänker på det.
  • Trasdockan08

Jag har en hel del ryckningar i mitt högra ögonbryn, tror det är en blodåder som pulserar eller eventuellt en liten muskel som spasmar lite... Att du känner stelhet i kinden låter ju lite mer ovanligt kanske. Sitter det fortfarande i?

Gör inget idag som du kan göra imorgon,o blir det ingen morgondag,vad spelar det då för roll?
  • FruFA79

Ja, jag känner fortfarande stelheten.
    Jag är i vecka 22.

Trasdockan08 skrev 2008-10-30 11:30:56 följande:
    Jag har en hel del ryckningar i mitt högra ögonbryn, tror det är en blodåder som pulserar eller eventuellt en liten muskel som spasmar lite... Att du känner stelhet i kinden låter ju lite mer ovanligt kanske. Sitter det fortfarande i?
  • FruFA79

Det är egentligen inte stelt, utan mer lite domnat med en pirrande känsla i huden. Kan röra ansiktet, men det känns annorlunda på vänster sida.
    Skall jag ringa VC?

Trasdockan08 skrev 2008-10-30 11:30:56 följande:
  • Trasdockan08

Kanske värt att ringa BM och fråga? Du har inte tappat känsel/rörlighet i den delen av ansiktet också?

Man får uppleva så himla mkt nytt som gravid som man aldrig varit med om tidigare så man undrar ju konstant om alla nya symptom och utvecklingar... Skrattande

Gör inget idag som du kan göra imorgon,o blir det ingen morgondag,vad spelar det då för roll?
  • Trasdockan08

Kan ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen och höra...eller vc för den delen. Är nog lättare att få direkt hjälp via sjukvårdsupplysningen

• FruFA79

Nej, jag har känsel. Men det känns lite svullet liksom. Men syns inte...

Trasdockan08 skrev 2008-10-30 11:42:07 följande:
    Kanske värt att ringa BM och fråga? Du har inte tappat känsel/rörlighet i den delen av ansiktet också?Man får uppleva så himla mkt nytt som gravid som man aldrig varit med om tidigare så man undrar ju konstant om alla nya symptom och utvecklingar...
  • Trasdockan08

Ring och hör så du slipper oroa dig! Det är ju det dom är till för

• Trasdockan08

Kan ju vara så att du känner dig lite domnad och stel i den delen av ansiktet eftersom att musklerna spasmat lite, typ liksom som träningsvärk eller nått. Men skulle som sagt ringa och höra efter så att du slipper oroa dig! Lycka till!

• milli79

Kanske kan hjälpa med Magnesium, är bra vid muskelryckningar/kramp. Kan va brist på det eller annat ämne.

• FruFA79

Jag har stressat av och tagit det lugnt i eftermiddag - så nu är domningarna i ansiktet, samt ryckningarna borta... Skönt!

Svar på tråden Tics i ansiktet - vanligt??