• MissLillan

hjälp mot torsk

min son är snart fem veckor och har fått torsk i munnen. ska jag bara låta det vara eller ska jag behandla det med något? och isf vad? när försvinner det?

• Svar på tråden hjälp mot torsk
  • Linda8027

Man kan få någonting att pensla med på bvc som smakar blåbär, om du har det på brösten kan du dutta med samarin på vårtorna!

• MissLillan

har bvc tid om 2 veckor. ska jag ringa dit eller hoppas att det går bort av sig själv tills dess. han verkar ju inte störas av det?

• Linda8027
    MissLillan skrev 2008-10-30 11:30:25 följande:
    har bvc tid om 2 veckor. ska jag ringa dit eller hoppas att det går bort av sig själv tills dess. han verkar ju inte störas av det?
    Ring till din bvc tant och hör med henne iaf, du kan säkert vänta men jag skulle nog ha ringt iaf. Torsk är ju inget farligt!
    Lycka till!
  • snappi81

Torsk hos spädbarn / Vad kan man göra själv?

Reviderad: 2007-12-18

Vit beläggning på tungan och i munnen

Torsk är en svampinfektion som framför allt spädbarn får. En vitaktig beläggning bildas på tungan, insidan av kinderna och i gommen. Ibland kan man uppleva att barnet har lite problem med att äta.

Torsk går oftast över av sig själv

Det är inte farligt för spädbarn att ha torsk i munnen och man behöver oftast inte uppsöka barnavårdscentralen eller annan vårdcentral. För det mesta försvinner torsk av sig själv utan behandling.

Om man vill försöka att få bort beläggningen kan man pensla med mineralvatten som innehåller natriumbikarbonat, till exempel vichyvatten. Man kan använda tops och pensla i munnen flera gånger om dagen, särskilt efter måltiderna. Om barnet använder napp kan man doppa nappen i vichyvatten.

Brösten kan bli infekterade
    Om man ammar kan brösten bli infekterade av svampen. Då blir bröstvårtan och vårtgården röd, irriterad och öm. Pröva att pensla med vichyvatten efter att barnet har ammats.

Man kan behöva kontakta vården
    Rådgör med barnavårdscentralen om inte penslingen hjälper. Både barnets mun och brösten kan då behöva behandlas med receptbelagd svampmedicin.

Från sjukvårdsupplysningens sida!

När min son hade det så gick det inte över av sig självt, det blev värre och värre även om vi penslade med vichyvatten. Tillslut fick vi nåt av bvc som funkade! Så ring till dom och rådfråga istället för att vänta.
    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
Svar på tråden hjälp mot torsk