• Mia29

Norwegian air , vliket skitföretag

Jag är så upprörd och måste avreagera mig...

Jag hade bokat en resa hem till mina föräldrar med min dotter som snart fyller ett år (sista resan innan jag börjar jobba igen). Nu visar det sig att det ska hållas möhippa för mig den helgen så därför blev jag tvungen att boka om biljetten..

När jag nu ringde så visar det sig att de ska ha 300:- i ombokningsavgift per strecka (det är väl okej). Sedan ska jag betala 95:- för att jag gör det per telefon... per strecka!!! (så korkat)... Dessutom får jag betala mellanskillnaden per strecka även om mina nuvarande biljetter totalt sett är dyrare (ännu mer korkat) samt avgiften för bagage som jag redan har betalat en gång (men inte utnyttjat). Snacka om att ta betalt för allt...

Fick vänta i telefon i en evighet också....

Jag åker inte med dem igen...

• Svar på tråden Norwegian air , vliket skitföretag
  • Birgitta2

Troligen står det i deras villkor. Har du läst det finstilta? Ofta gör man inte det, och så står man där med skägget i brevlådan när det är dags.

• T0morrow

Detta står i deras resevillkor:

1.5 Ändringsmöjligheter
    Du kan ändra både resmål och datum. Varje ändring kostar NOK250/SEK300/EUR33. Namnändring kostar NOK300/SEK350/EUR40 på utrikesresor, på inrikesresor tillkommer moms. Eventuell prisskillnad mellan ursprungligt och nytt biljettpris kan tillkomma. Ingen återbetalning sker om man ändrar till en biljett i lägre priskategori. Alla priser gäller per person och per sträcka.

Det är inte möjligt att ändra en utrikesresa till en inrikesresa och vice versa. Det är inte möjligt att göra uppköp mellan momsbelagda och icke-momsbelagda zoner.

För ändringar per telefon tillkommer en serviceavgift på NOK80/SEK95/EUR11. Priserna gäller per person per sträcka som tillägg till ändringsavgiften.

Ändringar kan utföras under öppettiden genom ett samtal till vår kundtjänst.

Kundtjänst Sverige/Sweden: +46770 45 77 00
    Öppettider
    Måndag-Fredag 06.00-22.00
    Lördag 08.30-19.30
    Söndag 08.30-19.30

Du kan själv ändra dina biljetter genom att logga in på profilen du använde vid beställningen.
    Alla ändringar måste ske minst 30 minuter innan ursprunglig avgångstid och kreditkortsnumret måste alltid uppges vid ändring.

Det går inte att ändra ett barnpris till ett vuxenpris, då grundpriserna skiljer sig åt och vi inte har möjlighet till att debitera mellanskillnaden.

• Mia29

Syftet med mitt inlägg var inte att nedvärdera min egen förmåga att läsa det finstilta... Jag tycker bara att det är märkligt hur man kan ta avgifter för allt...

Att jag ska betala bagaget igen och mellanskillnad trots att jag totalt sett redan har betalat för dyrare biljetter begriper jag inte...

• Pappan Blå

Så här har det blivit sedan Ryanir omdanat lågprismarknaden. Lågt flygpris men sen avgifter för allt som kostar administration och hantering. I grund och botten kanske en bra tanke men se finns det ju riktigt sura regler som att man betalar för bagaget två gånger. Den kostnaden har man ju faktiskt inte orsakat bolaget. Att det sedan kostar extra att boka per telefon kan jag tycka är helt ok eftersom det kostar resurser.

• Mia29

Pappan Blå

Fast när det var Fly Nordic kunde man boka om själv via Internet med utgång från sina bokningsnummer.... Det kan man göra även med Norwegian, men bara om du har registrerat dig hos dem... Nu hade inte jag det....

Jag betalar som sagt gärna för ombokningsavgift och en administrationskostnad... Men att allt ska vara "per strecka" när man har bokat en "tur och retur-biljett" det förstår jag inte...

Jaja, det drabbar ingen fattig... Jag blev bara ställd när hon påförde den ena kostnaden efter den andra...

• Pappan Blå

Nej visst känns det surt men lågprisbolagen har väl sedan länge slutat med "tur och retur-biljett" och kör numer bara på enkelbiljetter.

• Laurentia

Den sträcka jag brukar flyga trafikeras inte av lågprisbolagen, så jag åker med de stora flygbolagen. När jag köper biljetter i ekonomiklass är de i allmänhet varken om- eller avbokningsbara. Jag tycker att det låter som riktigt bra villkor att såpass billiga biljetter överhuvud taget kan bokas om.

Svar på tråden Norwegian air , vliket skitföretag