• Fridolino

Vita fläckar i halsen = halsfluss?? Hjälp!!

Min dotter var sjuk med halsont och feber i helgen och är nu frisk, behövde ingen behandllig. Igår började jag få ont i halsen och i morse var det värre. Jag har tittat ner i halsen och det är vita fläckar och stora vita partier på ena sidan av halsen och gör helt sjukt ont. Kan inte svälja. Måste detta vara halsfluss eller kan det vara vanlig förkylnind? Någon som vet?

• Svar på tråden Vita fläckar i halsen = halsfluss?? Hjälp!!
  • raspberryrevolution

Det behöver inte vara halsfluss, utan en vanlig förkylningsinfektion. Har du feber? isf så bör du nog gå till VC och ta halsprov.

• Fridolino

jag har inte feber och mår inte så dåligt i övrigt bara att det gör jätteont på den sidan av halsen där det är vitt, ser verkligen jätte vidirigt ut :( men då kan jag avvakta lite med att ta halsprov tycker du?

• raspberryrevolution

du kan ju skölja lite extra med nått bakteriedödande munvatten.
    finns även bedövande halstabletter på apoteket
    maken hade iaf som du, och det var inte halsfluss... men jag är ju inte läkare

• Fridolino

haha okej tack för tipsen!

• raspberryrevolution

vassegod, så lite så...

• Bästamorsan

OM det är halsfluss läker det också ut efter ett tag?
    Så att man eg inte behöver pencillin men att det då går bort fortare?

Har ONT i halsen o bihåleinflammation, ögoninflammation men ingen feber o ganska ok i skick.
    Barnen har samma lika men inga prickar som jag kan se.

Man MÅSTE inte gå till VC o testa va?
    Utan kan typ vänta ut det?

• Fridolino

ja, såhär va det för mig:
    dagen efter jag hade börjat få ont i halsen fick jag de vita prickarna och efter 3 dagar gick jag till vc och tog halsprov som inte visade på någon halsfluss (sa dom och dom var chockade för det såg ut som typisk halsfluss) så jag gick hem och avvaktade i 3 dagar men det blev bara värre och värre och spred sig i hela halsen, jag kunde varken äta eller dricka så då gick jag tillbaka till vc och läkaren jag träffade då sa att vi inte ens behövde ta halsprov för det var så illa. Hon sa också att det finns olika typer av streptococer som inte alltid visar sig på halsprvo så jag fick penicilin. Jag frågade om vad som händer om jag inte tar penicilin och då sa hon att det går över av sig själv men att det kan ta en månad eller mer.

• Fridolino

jag tror såhär, är det halsfluss du har så kommer det bara bli värre och värre tills du vill gå till läkaren och få penicilin. Men det behöver ju inte vara halsfluss, har du inga prickar är det säkert lugnt.

• Bästamorsan

en månad e ju lite långt =)
    jag har bara 2 prickar o mår inte jättedåligt så vi avvaktar =)

• Fridolino

ja gör det, man kan ju få prickar av virus också, då går det över snabbare

Svar på tråden Vita fläckar i halsen = halsfluss?? Hjälp!!