• Shagwell

Kan man underlätta tiden för hanhund vid löptider?

Vår hund är 11, sedan vi flyttade har han blivit mycket mer uppmärksam och KNÄPP vid tikarnas löptider här i området. Där vi bodde förr märkte vi inte mycket av löp men nu! Han äter inte, piper och gnäller och går och irrar planlöst omkring här hemma. Ber honom att lägga sig, då lyder han men fortsätter att pipa. Jag blir knäpp jag med!
    Finns det något sätt att underlätta dessa perioder för honom annat än kastrering?
    (Har hört att man inte ska söva en så pass gammal hund)
    Och någon som varit med om detta, en hund som plötsligt är sååå intresserad av löptikar?? Vad har tikarna här som inte förra ställets tikar hade kan man ju undra??

• Svar på tråden Kan man underlätta tiden för hanhund vid löptider?
  • Birgitta2

Vill du inte kastrera operabelt så finns väl kemisk kastrering? Kan inte det vara något att pröva? Jag känner till flera hanhundar som lider något så förbaskat, och löptikar finns ju ständigt i närheten. Men kemisk kastrering borde väl fungera?

• NinaL1982

Fast om hunden är så pass gammal som 11 år så tror jag inte att en kastrering hjälper, varken operativ eller kemisk.

• Hundtok

Jo det kan hjälpa oavsett hur gammal/ung hunden är. Prova kemiskt, kan ju vara värt ett försök iallafall.

• köttbullelydnad

Om ni vill testa att chipkastrera så vill jag råda er att söka så mkt info om detta som ni bara kan hitta, och att ni grillar veterinären om det ordentligt. Några andra här hemma i "byn" gjorde det på sina hundar ungefär samtidigt som vi gjorde det på vår, just bara för att underlätta under löpet, och följden har blivit att allihopa efter 4-5 månader blev riktigt, riktigt sjuka. Det har nu visat sig att alla 3 hundarna drabbats av allergi - veterinären förnekar att det har med chipet att göra men varför skulle annars 3 kärnfriska hundar av olika raser och i olika hem drabbas av samma samtidigt? Slumpen? Mjah...

Svar på tråden Kan man underlätta tiden för hanhund vid löptider?