• SaramedM

Någon som köpt bolltäcke?

M har så svårt att somna och har också svårt att komma ner i varv vid andra tillfällen och vi hade hoppast på att via HAB kunna få låna/hyra ett bolltäcke men tydligen så går inte det i Stockholm

Kvarstår frågan om man ska skrapa ihop pengarna och köpa ett själv.....

Men det är mycket pengar på en chansning och samtidigt värt vartenda öre om det fungerar

Är det någon som använder bolltäcke här? Är det värt pengarna?

• Svar på tråden Någon som köpt bolltäcke?
  • raspberryrevolution

Vad tråkigt att ni inte kan få bolltäcke från HAB, i skåne kan man få det.
    Har hört att man kan köpa bollarna och sy själv, vet inte om det blir lika dyrt dock.

• nallepuhsfan

Det finns en firma som heter KOM-I-KAPP (har hemsida på nätet) där man kan köpa bolltäcken. Den minsta modellen där kostar ca 3500 kr. Visst du kan sy ett med men då ska det vara rätt sorts bollar,rätt antal bollar per ruta så det inte blir för lätt eller för tungt. Ganska bökigt med kan jag tro att sy ett på maskin när man har kommit en bit med alla bollar mm i den färdiga biten av täcket.

• SaramedM

Tack för svaren, jo jag vet att Komikapp har och jag köper det om jag bara vet att det fungerar
    Lite surt att man inte kan få låna ett en vecka och testa

M är rätt stor och måste ha deras större täcke och det är 5200 eller 7200 beroende på modell och när vi inte ens fått VB utbetalt än så är det lite mycket pengar

• Headrush

Hej, får jag bara fråga vad ett bolltäcke är och vad det är bra till?

Det är ingen ordning på allting. Man hittar inte vart enda dugg.
  • SaramedM

www.komikapp.se

Det är ett slags tungt täcke som med taktil stimulering kan verka lugnande tex på barn med npf

• Headrush

Okej, tack så mycket

Det är ingen ordning på allting. Man hittar inte vart enda dugg.
  • Hervor 1

Jag har ingen personlig erfarenhet av bolltäcke men vet att det har en god effekt på många patienter, människor med psykossjukdom kan ha svårt att känna vart kroppen tar slut och omvärlden tar vid och ett bolltäcke kan vara mycket effektiv för att lindra känslan av att "flyta ut". Tips är att kika runt på sidor på nätet exempelvis borderline.nu På sådana sidor avhandlas ofta rätt mycket om vad som kan hjälpa vid ångesttillstånd och annat. Det är ji iof inte barn men ofta unga vuxna som diskuterar, de har mycket att komma med!

• humbela giz what ever u call me

På hab kan man få låna ett och prova.
    Min son hatade det.
    Panikångest av tyngden och orörligheten.
    Han var redan motoriskt orolig innan och skulle då ge en form av trygghet, omfamning.
    Jag rekomenderar en sackosäck och ett tyngre duntäcke.
    A och O är inte täcket utan milijön runt där man ska varva ner.
    Svag belysning, lugnande ljud (vi har ett akvarium som pumpen sitter lite högre i så man får skvalande ljud) lugn musik tyst tyst så man måste lyssna för å höra.
    Olika djurläten på en cd skiva lite tyst så kan man locka att lyssna: hör du grisen? lysna ooooj nu lät den igen osv.

Till en början måste man delta i nervarvningen, inget barnet gör själv utan snarare hetsar upp sig inför.

Vi vägrar det mesta av dom svindyra hjälpmedlena och försöker hitta egna små trix.
    I dag så varvar min son ner själv med elvis tyst på sterion (han har en spec skiva med bara lugna elvis låtar.) drar själv ner persienerna och kan ganska ok avgöra vilopauserna.
    Vi använder oss av timstock (hjälpmedlernas äggklocka typ med lampor) för att ge han ett tidsbegrepp på längden av pausen.
    Börja med 5 min utöka sen till lagom längd.

Kolla runt nu när julgrejerna kommer efter fiberoptik grejer osv (enormt mycket billigare än komikapp.)

Vi upptäckte oxå att monotomt pillande är avslappnande, babyfiltarna med "tvättråds"lapparna kan man göra en egen variant på, sy in olika matrieal (ej för många) i ett tyg som man kan pilla på osv.

Använd fantasin, hjälpmedel behöver inte varken kosta hutlöst eller vara bra för det säljs under namnet hjälpmedel utan hjälpmedel är det som just löser det för ens eget barns behov:D

*svammel svammel*

• SaramedM

Tack för ditt svar, och jag hade gärna lånat ett men det finns inte i Stockholm längre

Men tack för alla tips, har ni fått timstocken av HAB?

Vi har så svårt att skapa en lugn miljö till M, bor i en trång 2:a
    Men skivor var en bra idé

Vi deltar gärna bara jag slipper ha det som vi har det nu med katastroskvällar och nätter då hon mår jättedåligt och beteer sig därefter

Svar på tråden Någon som köpt bolltäcke?