På hab kan man få låna ett och prova.
Min son hatade det.
Panikångest av tyngden och orörligheten.
Han var redan motoriskt orolig innan och skulle då ge en form av trygghet, omfamning.
Jag rekomenderar en sackosäck och ett tyngre duntäcke.
A och O är inte täcket utan milijön runt där man ska varva ner.
Svag belysning, lugnande ljud (vi har ett akvarium som pumpen sitter lite högre i så man får skvalande ljud) lugn musik tyst tyst så man måste lyssna för å höra.
Olika djurläten på en cd skiva lite tyst så kan man locka att lyssna: hör du grisen? lysna ooooj nu lät den igen osv.
Till en början måste man delta i nervarvningen, inget barnet gör själv utan snarare hetsar upp sig inför.
Vi vägrar det mesta av dom svindyra hjälpmedlena och försöker hitta egna små trix.
I dag så varvar min son ner själv med elvis tyst på sterion (han har en spec skiva med bara lugna elvis låtar.) drar själv ner persienerna och kan ganska ok avgöra vilopauserna.
Vi använder oss av timstock (hjälpmedlernas äggklocka typ med lampor) för att ge han ett tidsbegrepp på längden av pausen.
Börja med 5 min utöka sen till lagom längd.
Kolla runt nu när julgrejerna kommer efter fiberoptik grejer osv (enormt mycket billigare än komikapp.)
Vi upptäckte oxå att monotomt pillande är avslappnande, babyfiltarna med "tvättråds"lapparna kan man göra en egen variant på, sy in olika matrieal (ej för många) i ett tyg som man kan pilla på osv.
Använd fantasin, hjälpmedel behöver inte varken kosta hutlöst eller vara bra för det säljs under namnet hjälpmedel utan hjälpmedel är det som just löser det för ens eget barns behov:D
*svammel svammel*