• Hallonpaj

Hur stor familjesäng?

Här klurar vi fortfarande på sovrum och sängar. För att inte krångla till frågan så mycket som jag brukar,

120+120 sängar ihopsatta, fast med separata bäddmadrasser

105+105 med en helbäddmadrass 210 x 200

Några erfaranheter? Vad är bäst?

Vi är två vuxna och två barn under 3 år.

• Svar på tråden Hur stor familjesäng?
  • MrsHawkins

Nu är jag ingen AP-förälder men här sovs det på 160 cm(2 madrasser)...2 vuxna och en 5-åring. Det funkar för oss.
    Hade jag haft 2 barn i sängen hade jag nog velat ha en 80cm säng brevid tror jag...

• vårsol

Jag tror att det är skönast utan skarv. Men de har ju nån sån där skarvgrej på Ikea som man kan stoppa i så att skarven försvinner. Och i såfall röstar jag för 120+120 så kan ni ligga och vräka er hur mkt ni vill

• Leeloo

Bara nyfiken...varför ska ni sova i samma säng allihopa?

• Hallonpaj

Tja, det är praktiskt, tycker vi. Tryggt och lättjobbat för bästa sömn.

Man slipper nattvandringar och trängsel när barnen kommer över mitt i natten och klämmer in sig i mitten av en 160 säng. Man behöver aldrig bli väckt av barnskrik på natten, inte gå upp och plocka upp skrikande bebis ur spjälsäng eller trösta gråtande småbarn i annat rum. Bebisen är smidig att nattamma med självservering, och storasyster behöver man bara träcka ut handen och ploppa in nappen på om hon vaknar till.

Vi har samsovit nästan hela tiden och trivs bra med det. Vi gjorde några försök med spjälsäng med första barnet, för att "man ska ha spjälsäng", men vare sig hon eller jag kunde sova då, det var verkligen urjobbigt! Så till andra barnet har vi aldrig haft nån spjälis alls, och det har verkligen varit jätteskönt att slippa hela "sova själv-stressen"!

Idag har vi 160+90 säng, men ibland kommer storasyster över och vill ligga bredvid oss, och då blir det trångt. Så antingen vore det smidigt att slippa skarvar, eller så kunna sova med ett barn var, eller vi vuxna tillsammans och barnen tillsammans. Vi funderar också på eget rum till äldsta dottern snart, men då vore det bra om hon fortfarande hade utrymme hos oss ifall hon vaknar på natten och vill komma över. Så att det inte blir trångt och en massa spring på natten.

• vårsol

Jag röstar för två 120-sängar. För även när barnen fått egna rum och blivit större så kan de vilja komma över ibland och däremellan är det härligt för föräldrarna att vräka ut sig. Och när flickorna blir tonåringar så kan de få varsin av 120-sängarna, det blir perfekt om de har nattgäster.

• Leeloo

Mer nyfikenhet... Hur gör ni med sexet???

• Hallonpaj

Jag glömde ju den viktigaste orsaken!

Jag är missnöjd med vår bara 1 år gamla 160 säng! Den är för hård så jag får ont i ryggen och höften, höften sjunker inte ned! Usch och blä.

Jag vill inte köpa en ny 160, för den är för liten tycker jag. 180 + en till säng får inte plats i sovrummet. Så jag tänkte att 90 sängen kunde få flytta in i barnrummet som vår dotter ska få möjlighet att välja att sova i när hon vill ha eget rum. Den är liksom hennes säng som hon brukar sova i.

• LinaB

Åh, 120+120 låter superskönt tycker jag

• Hallonpaj

Ibland blir jag lite irriterad på den där frågan, måste jag erkänna. Hur gör ni, Leeloo?

Men okej, jag kan väl svara den här gången också .. Vi bor i en 3:a och eftersom vi ändå inte brukar ha sex medan barnen är vakna, så är det liksom inga problem att välja ett annat rum.

• vårsol

Den där sexfrågan dyker upp så vansinnigt ofta. Har folk aldrig sex någon annanstans än i sängen? Blir inte det väldigt tråkigt och enformigt?

Svar på tråden Hur stor familjesäng?