• FruStolpe

pumpa paj...är det gott??

Tänkta att jag skulle pröva mig på att göra en..men undrar om det är värt det?

Annat som är gott då? Vad ska ni äta till halloween?

• Svar på tråden pumpa paj...är det gott??
  • Sussannek

mmm pumpa paj ät jättegott...dock aldrig ätit det i Sverige utan bara i USA..

Kan säga att lyckan var att gå på pumpafestivalen och äte pumpapaj, pumpapizza, pumpafudge, pumpaglass, pumpagodis, mmm pumpa i alla dess former

• FruStolpe
    Sussannek skrev 2008-10-30 15:13:22 följande:
    mmm pumpa paj ät jättegott...dock aldrig ätit det i Sverige utan bara i USA..Kan säga att lyckan var att gå på pumpafestivalen och äte pumpapaj, pumpapizza, pumpafudge, pumpaglass, pumpagodis, mmm pumpa i alla dess former
    Lät ju som himlen då för den som gillar pumpa.
    Har du ett bra recept på pajen och vad man ska ha till?

Tack!
  • Pebblas

Tränger mej in med en konstig fråga, smakar det mycket pumpa? Vissa saker smakar ju inte alls som innan tillagning.

• AasaC

Det beror nog lite på vad man gör efter för recept. Första gången jag gjorde pumpapaj, så blev det ingen hit, direkt. Då tog jag receptet från en gammal kokbok vi hade hemma. Det blev en jätte märklig konsistens på pajen.
    Men sen köpte jag en bok med Amerikanska pajer i ... och den är skriven av en amerikanska, har jag för mig. Hur som helst, så testade jag pumpapajen som fanns recept på i den boken ... och Gud, vilken skillnad. Det var faktiskt riktigt gott. Enligt det receptet så ska man servera pajen med vispgrädde smaksatt med syltat ingefära, men det går nog bra med vanlig grädde bara också.
    Jag tänkte göra den pajen nu till Halloween. Glad

• AasaC
    Pebblas skrev 2008-10-30 15:15:45 följande:
    Tränger mej in med en konstig fråga, smakar det mycket pumpa? Vissa saker smakar ju inte alls som innan tillagning.
    Jag tycker inte det smakar mycket pumpa ... inte efter mitt recept i alla fall. Man har ju mycket kryddor i, så jag tycker det makar mer som mjuk pepparkaka ... eller åt det hållet. Lite mildare än mjuk pepparkaka, är det ju.
  • AasaC
    Pebblas skrev 2008-10-30 15:25:24 följande:
    Du skulle inte vilja göra besväret att skicka över receptet =))
    Nu är jag på jobbet, men jag kan försöka skriva ner det senare ikväll, så då kan få det.
  • FruStolpe
    AasaC skrev 2008-10-30 15:26:38 följande:
    Nu är jag på jobbet, men jag kan försöka skriva ner det senare ikväll, så då kan få det.
    Tack, det skulle vara snällt.
  • AasaC

Ok ... här kommer receptet ...

Pumpkin pie

Pajdeg

3 dl vetemjöl
    1/2 krm salt
    115 g kallt smör i cm-stora kuber
    1 1/2 msk kall, pressad citron
    2-3 msk isvatten

Kör mjöl, salt och smör på höghasighet i matberedaren 4-5 sekunder till en smulig massa. Sätt till citronsaft och vatten medan maskinen går och kör ytterligare några sekunder, tills degen nästan bildat en boll. Krama ihop degen lätt till en boll. Platta ut till en tjock kaka och svep in i plastfolie. Låt degen vila i kylskåp 4 timmar eller över natten. Ta ut degen en halvtimme innan du ska kavla ut den.

Fyllning

5 dl osötad pumpapuré (1/2-1 kg pumpa om du själv gör purén)
    2 ägg
    1/2 dl strösocker
    1 dl brun farin
    1 tsk kanel
    1 tsk malen ingefära
    3/4 tsk malen kryddpeppar
    1/4 tsk malen kryddnejlika
    en nypa salt
    2 dl vispgrädde

Pensling

1 ägg, lätt uppvispat med 4 msk mjölk

1. Skär pumpan i bitar och koka den mjuk några minuter i 1/2-1 dl vatten och 1 krm salt. Häll av vattnet och kör pumpan i matberedare till en slät puré. Låt den svalna.

2. Sätt ugnen på 250 grader. Kavla ut degen, klä formen och låt den stå i kylskåpet en halvtimme.

3. Skär ut några löv eller andra figurer av den överblivna degen. Pensla med äggvisp, strö över lite kanel och socker och grädda 5 minuter eller tills de är gyllenbruna. Ta ut och låt svalna. Sänk temperaturen till 225 grader.

4. Klä formen med smörgåspapper och fyll den helt med torkade ärter (jag brukar dock hoppa över detta och istället sätta aluminiumfolie runt kanterna). Grädda i nedre delen av ugnen 10-12 minuter. Ta bort ärter och papper och grädda ytterligare 5 minuter, tills skalet är ljusbrunt. Låt formen svalna på galler.

5. Vispa ägg, socker och farin till en luftig smet. Blanda alla kryddorna med ett par matskedar puré, häll dem tillsammans med saltet i resten av purén och blanda noga. Rör till sist ner grädde. Häll fyllningen i pajskalet.

6. Grädda 15 minuter. Sänk värmen till 175 grader och grädda ytterligare 40 minuter eller tills fyllningen är torr när du prövar med en provsticka eller tandpetare.

7. Tryck fast dekorationerna medan pajen är varm, och låt formen svalna på galler. Servera pajen rumstempererad. Klassiskt tillbehör är vispgrädde, smaksatt med lite finhackad syltad ingefära.

• Fragglerock

Googla amerikansk pumpapaj så dlär ni få en massa. Jag har provat några sorter och föll för ett där man har lönnsirap i. Dessvärre har jag inte kvar receptet men det lär nog finnas på nätet det också om man letar. Gott är det i alla fall med pumpa paj! :)

Svar på tråden pumpa paj...är det gott??