• Mytis

Bada när man är gravid?

När jag var gravid med min dotter så sa min bm att jag inte bör bada ute eller i badhus. Men i efterhand har jag hört att sånt inte ska vara någon fara.

Nån som vet om det är en risk eller inte att bada i badhus.

• Svar på tråden Bada när man är gravid?
  • Alvi

Ta dig en funderare på hur alla som går på mammavattengympa gör...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • WochE

Jag går på mammavatten gympa, det enda jag hört är att man ska undvika att bada bubbelpool och man ska inte bada när vattnet gått inte offentligt bad i alla fall...

• BejbisAngelina

Undvik helst att bada! Man vet aldrig! Själv råkade jag ut för en livmodersinflammation som fick behandlas med antibiotika när jag var gravid. De trodde att jag fått det av bakterier från badkaret

1 barns mamma
  • sweden italy

Jag har hört att det är ok att köra vattegympa och sànt om man inte har nàgon sort av komplikationer.. men i mitt fall fàr jag inte göra nàgon sorts av aktivitet...(livmoders etapen är öppen), men jag vet att man ska undvika varma bad totalt. Och självklart finns det alltid chans att àka pà inflammationer och infektioner i allmänt bad ställe... det finns ju inte bara bakterier och sànt endast i vatten...

• Mytis

när jag avr gravid med min dotter så fick jag inte äns bada badkarl för min bm även om jag inte hade några kompilikationer. men sen vart min syster rekomenderad att börja på vattengymmpa för gravida då vart jag snurrig och osäker.. nu vill min dotter och mina brorsdöttrar gå till badhuset på tisdag och jag åär i vecka 20 då.. och därför undrar jag om edt kan vara farligt.. vill ju inte riskera att någe händer med knodden..

• mani79

jisses, jag älskar att bada badkar och badar väl varannan dag. är i v 25. Måste fråga bm om jag ska sluta...

• pojkens

varför skulle man inte få bada? Det man ska undivka som jag förstått är att bada i varma pooler, dvs offentliga bubbelpooler. Detta pga att värmen gör att bakterierna frodas mer. Men i de vanliga simbassängerna ska det itne vara någon fara. Inte heller i sitt egna badkar eller om man har egen bubbelpool.
    Jag har badat supermycket under graviditeten, och är nu i v 34. Simmar fortfarande en gång i veckan i allmänna poolen.

• Lucia1987

Hehe jag frågade min BM om jag jag fick fylla badkaret hemma och hon sa att det inte var några problem..Var med om ett hortande missfalldär jag blödda ganska länge men när det var över så var det inga problem alls att fylla badkaret hemma...

Så tänk på det så länge man inte har några blödningar eller att vattnet har gått ska man defenetivt inte bada badkar eller m.m

• emsss1987

jag går i varmvattenbassäng 3 dagar i veckan och finns gravidbassäng där nån dag i veckan så det är inga problem.
    Det är ju barnmorskorna som anordnar gravidgympan =P

• La Lola
    Alvi skrev 2008-10-30 15:10:31 följande:
    Ta dig en funderare på hur alla som går på mammavattengympa gör...

Såklart kan man bada!
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • miffykat

min bm sa vid min förra graviditet att om jag inte hade problem med uvi så ar det ingen fara. Så jag badade då och går på babysim med min son nu och är i v. 22+5 nu.
    Uvi visar sig ju inte alltid som vanligt när man är gravid och går man länge så kan det bli värre komplikationer. Det var vad jag fick höra iaf.

• MsRahkonen

Jag badade senast i måndags. v38+0. Det är ju bara skönt å avslappnande..

• Anna65

Jag har både badat bubelpool och floatat i floatingtank de senaste veckorna.

Ska på spa imorgon med min dotter. Är i v 19 nu.
    Jag går även på vattengympa i extra uppvärmd bassäng.
    Jag pratade med min barnmorska om detta i början av graviditeten och då bestämde jag självmant att vänta till v 12 med floating och offentliga bad.

Hittade artikel i Svenska Dagbladet om detta, här kommer länken:

www.svd.se/nyheter/idagsidan/artikel_1817587.svd

Självklart är det så att det viktigtaste är att vi själva känner oss trygga med att bada, annars ska man ju inte göra det.
    Lycka till.

• Fia 74

Jag ska själv på japanskt spa i morgon (yasuragi) och jag tänker bada. Tror att faran ligger mest i om man har någon komplikation som blödningar - då man är känslig för bakterier. För någon vecka sedan bade jag varmbad och jacuzzi på ett trukiskt Hamam - jag överlevde det också
    Nu är jag i v16.

• Boa

Jag har hort att det var nagot man sa pa 70 talet, att man inte fick bada ute och i badhus. Konstigt att det finns bm som sager sa an idag....Jag tanker bada hela denna graviditeten ocksa.

Svar på tråden Bada när man är gravid?