• Rix

När fick era barn/ungdomar sitt barnbidrag?

Har en son som blir 13år nästa sommar och funderar på höja hans månadspeng till 400:- i månaden då. När ska man börja ge barnbidraget?
    Min 15 åring fick det som 14 åring men många tyckte det var för tidigt.
    Båda mina killar är ekonomiska och den store sparar varje månad en stor del av barnbidraget och han för kassabok.
    Den lille har också kassabok och sparar pengar.
    Är jag oansavarig och ensam om att ge barnbidraget 14 åringar.

• Svar på tråden När fick era barn/ungdomar sitt barnbidrag?
  • Tillififf

Jag fick öppna eget konto och fick mitt barnbidrag när jag var 13. Funkade jättebra. Bra att få lära sig att hushålla med sina pengar, tycker jag.

• Spegellandet

Jag fick tjata mig till det som 17-åring och det krävdes att en av föräldrarnas vänner frågade dem om det inte var bättre att jag lärde mig handskas med pengar innan jag var myndig, än efter. Det bet

Tycker man ska förhandla fram vad pengarna ska räcka till oavsett nivå och sedan hålla sig till det. Sen kan det ju vara rimligt att ha samma regler för alla barn också. Skulle jag säga en ålder/tid skulle jag nog säga att nionde klass är lämpligt.

• SilverEmma

Jag fick också mitt när jag var 13. Började sommarjobba & jobba lite extra på helger & lov då så mamma ansåg att jag kunde ta hand om barnbidraget också!

Kassabok hade jag dock sedan jag var 6!

• Biggan42

När dom var 12 och 14 (pojkar). Detta är nu 2 år sedan. Det går väl sådär, men jag vet inte om det blivit bättre om dom inte fått det. 1000 kr räcker inte till kläder OCH nöjen för en tonåring, iallafall inte om man bor i en storstad.

• mormor 1965

Knepigt. Barnbidraget är mer än månadspengen, men täcker ändå inte alla utgifter och kläder. Det blir ju lätt så att de bara använder det till fickpengar sen och du hamnar ändå köpa alla kläder.Barnbidraget är ju ett bidrag till familjen som en del av utgifterna.

• Rix

Min stora grabb handlar alla sina kläder själv för barnbidraget. Har inte varit nån diskussion efter som vår ekonomi inte skulle fixa att ge extra.

• Guldrosen

Barnbidraget som övergår till studiebidrag när barnen läser på gymnasiet får våra barn själva när de fyller arton. Då går bidraget direkt till dem eftersom de är myndiga då. Fram tills dess har vi satt in dessa pengar i fonder till dem.

• kaji

när de börjat sjuan har båda mina stora börjat få barnbidraget.

det har för det mesta fungerat bra.

om pengarna tar slut dag ett är det ju ingen katastrof utan bara ett litet misstag att lära sig av. de svälter ju inte ihjäl utan får bara en väldigt tråkig månad.

• Ällvira

Det beror väl lite på hur barnet kan hantera pengar. Mina barn har fått studiebidraget när de börjar gymnasiet. Då får de betala kläder, nöjen själv med mer. Har som krav att en summa ska sparas varje månad för större utgifter, tex en jacka, skidresa. Men vi kan lägga till pengar om det kniper om det är ngt riktigt dyrt som ska köpas. Klarar de inte av att spara en del av bidraget har vi sagt att då drar vi tillbaka det och de får göra ett nytt försök senare (detta har inte behövts).

• Linaek

Mina barn får/fick Barnbidraget vid 12 -13 år.
    Det ska räcka till minst ett klädesplagg i månaden,Godis,smink.
    Skor, jackor, jeans betalar jag.

Svar på tråden När fick era barn/ungdomar sitt barnbidrag?