• quick

När slutar era 5 åringar helt på förskolan

Har lite funderingar angående förskoleklass, och barnomsorg, före starten av denna i augusti.
    Om dottern börjar förskoleklass i slutet av augusti och har blivit ´utsparkad ´från förskolan i början på juni,hur länge efter detta kan hon vara där då under sommaren? Eller slutar alla typ andra veckan i juni?!

Tänker på vilket datum jag skall ansöka om för lille brors inskolning till hösten, och hur man i sådana fall skall pussla ihop semester-ledighet i 3 månader...

• Svar på tråden När slutar era 5 åringar helt på förskolan
  • Afro

Varför skulle hon bli utsparkad från förskolan i början av juni?

Platsen har man kvar till sista juni. Om man inte säger upp den tidigare.

• Afro

Sök plats från första augusti, så har du lite tid på dig med inskolningen.

• Majsan70

Dottern går ju självklart fram tills semestrarna börjar eller dagis stänger för sommar vilket brukar ske v. 28.

• Einstein

Det är olika på olika ställen när de lämnar förskolan, men då de slutar förskolan så går de över till fritids. Det bästa är att ringa till kommunen och höra med dem.

• Stargirl

Vi har kvar platsen på förskolan till första veckan i Juli. Sedan i augusti får han börja på firitds.
    Blir hon "utsparkad" från dagis så får hon gå på firtids ist.

*~Bugaboo RULES~*
  • alexma

Nja, ofat får man inte ha kvar platsen fram till semestern om barnet går på allmän förskola (gratis) då en förälder är hemma om dagarna... Då slutar man i samband med skolavslutningen.

• quick

Dom har en sk. utspark på förskolan där alla 5 åringar ´kastas´ut men detta är ju mer symboliskt. Man har alltså kvar platsen till sista juni, vad bra i sådana fall. Är det så i alla kommuner?
    Men om jag söker plats till 1 augusti så finns det inga barn där och det blir ingen bra inskolning, baserat på dotterns i höstas. Dom flesta barnen kom den 25 augusti när skolan började, och det var egentligen då som själva inskolningen startade.
    Då blir det ändå nästan 2 månader med fl och semester.

• Afro
    quick skrev 2008-10-30 17:56:05 följande:
    Dom har en sk. utspark på förskolan där alla 5 åringar ´kastas´ut men detta är ju mer symboliskt. Man har alltså kvar platsen till sista juni, vad bra i sådana fall. Är det så i alla kommuner?Men om jag söker plats till 1 augusti så finns det inga barn där och det blir ingen bra inskolning, baserat på dotterns i höstas. Dom flesta barnen kom den 25 augusti när skolan började, och det var egentligen då som själva inskolningen startade.Då blir det ändå nästan 2 månader med fl och semester.
    Man kan söka från första augusti men börja lite senare, kanske i mitten? Det kan ju bli bra med en lugn inskolning innan alla barn kommit!
  • quick

Tack snälla för era svar. Jag tror att jag ringer kommunen idag och kollar vad som gäller i vår kommun. Men att hon kan ha kvar platsen juni ut, borde ju vara någorlunda rätt.

Trevlig all helgona på er, nu åker vi till stockholm idag med mys med hela familjen. Inga vattkoppor på lillebror ännu....

• solida

Här i kommunen har barn kvar platsen på förskolan fram till sista juli, från första augusti lyder de under skolan och går på fritids om de behöver omsorg innan skolan börjar. Angående inskolning för sonen så bör du nog kolla med förskolan. De har säkert inskolningen planerad till ett visst datum, det kan man ju liksom inte som förälder bara bestämma själv... Iallafall bör ju inskolningen inte ske förrän alla pedagoger är tillbaka efter semestrarna, det brukar vara tidigast v 35.

Lycka till!

Svar på tråden När slutar era 5 åringar helt på förskolan